Fjoråret var en solid nedtur for Rema 1000

Av
Artikkelen er over 1 år gammel

For matvaregiganten Rema 1000 ble 2017 et «annus horribilis» – et fryktelig år.

DEL

Ferske tall fra analysebyrået Nielsen, som er ansvarlig for oversikten over markedet, viser at Rema 1000 ble taperen i 2017. Det skriver Nettavisen.

  • Rema 1000 faller 1 prosentpoeng til 23,4 prosent markedsandel.
  • Norgesgruppen øker 0,8 prosentpoeng, opp til 43,1 prosent andel.
  • Coop vokser med 0,3 prosentpoeng, og får med det en markedsandel på 29,7 prosent.
  • Lillebror i dagligvaremarkedet, Bunnpris, taper 0,1 prosentpoeng, og har nå en markedsandel på 3,8 prosent.

Rema 1000 hadde altså en nedgang i markedsandelen på ett prosentpoeng. Med det sitter Rema med 23,4 prosent av det norske dagligvaremarkedet.

Utviklingen er også dårlig nytt med tanke på at Rema var den paraplykjeden som etablerte flest nye butikker i 2017. Hele 33 butikker så dagens lys.

Rema-sjef Ole Robert Reitan må tilbake til 2013 for å finne en lavere markedsandel. Den gang hadde butikkene i Reitan-imperiet 23,1 prosent markedsandel.

– Som vi har sagt flere ganger tidligere var 2017 et røft år – nå gleder vi oss over den gode utviklingen vi har hatt i 2018 der vi ser at stadig flere kunder kommer til oss for å kjøpe varer til de laveste prisene, sier kommunikasjonsdirektør Mette Fossum i Rema 1000 i en sms til Nettavisen.

LES OGSÅ: Datatilsynet vil begrense Remas handlehistorikk

Omsetningen per butikk faller

For butikkeierne svir utviklingen ekstra hardt. Gjennomsnittlig omsetning per Rema 1000-butikk faller fra 72.7 millioner kroner i 2016 til 67,9 millioner kroner i 2017.

Det er en nedgang på nesten 5 millioner kroner i snitt per butikk. Med andre ord kan et overskudd for en butikk være snudd til underskudd i 2017.

Riktig nok kan noe av nedgangen kanskje forklares med flere nye butikker i perioden.

Vekstvinneren i 2017 er Norgesgruppen. Matvaregiganten, som blant annet eier Kiwi og Meny, øker markedsandelen med 0,8 prosentpoeng, og kontrollerer nå 43,1 prosent av markedet. Til sammenligning hadde gruppen en markedsandel på 39,3 prosent i 2013.

Åpner 100 nye butikker

Coop tar også et jafs med 0,3 prosentpoeng, men har «bare» 29,7 prosent av markedet. Kjeden hadde også færre butikker i 2017.

– Vi får mange nye kunder, og spesielt yngre kunder. Coop-modellen med delingsøkonomi er blitt kul. Folk liker at overskuddet deles på kundene og at det ikke er rike enkeltfamilier som soper inn enorme summer i allerede overfylte lommebøker, skriver Geir Inge Stokke, konsernsjef i Coop Norge, i en E-post til Nettavisen.

– At vi tar 0,3 prosentpoeng markedsandel er bra, men vi skulle gjerne tatt mer. Vi er best på organisk vekst, med Extra og Obs på de to første plassene, men i fremtiden skal vi også etablere mer. Kundene trenger et sterkt Coop, fortsetter han.

Kjedekonsepter som eies av Coop er blant annet Obs, Coop Prix og Extra. Sistnevnte skal etablere 100 nye butikker i 2018.

Bunnpris taper også andeler i 2017, men fallet er ikke like stort. Kjeden taper 0,1 prosentpoeng til Norgesgruppen og Coop, men butikkjeden er langt mindre enn sine konkurrenter med sin markedsandel 3,8 prosent.

Nordmenn foretrekker lavpris

Tallene fra Nielsen viser at det er lavprissegmentet som øker mest i 2017. Denne delen utgjør nå 65,7 prosent av markedet.

Til sammenligning taper resten av kategoriene – «supermarked», «nærbutikk» og «hypermarked» – andeler i samme periode.

Det har ikke lykkes Nettavisen å få kommentar fra Rema 1000.

 

Artikkeltags