– Dårlig kroppsholdning kan føre til plager

Riktig og galt: Aurora Sæther og skribent Kim Justine Schipmann (til venstre) viser hvordan du bør og ikke bør sitte for å unngå ryggplager. Ser du hvilken som er riktig?

Riktig og galt: Aurora Sæther og skribent Kim Justine Schipmann (til venstre) viser hvordan du bør og ikke bør sitte for å unngå ryggplager. Ser du hvilken som er riktig? Foto:

Artikkelen er over 3 år gammel

Trening kan forebygge helseplager knyttet til arbeidsstilling, ifølge fysioterapeut Jan Egil Wiik.

DEL

Puls I dagens samfunn gjør vi mye arbeid, til skole og jobb, sittende i sofaen, på stoler og på benker. Vi har snakket med en skoleelev, Aurora Schulze Sæther (18) og fysioterapeut Jan Egil Wiik om hvordan vi kan unngå helseplager som følge av elendig sittestilling.

LES OGSÅ: Si ja når noen tilbyr å hjelpe!

God holdning

Aurora har til fysioterapeut og kiropraktor på grunn av idrettsulykker, og har en klareformening om viktigheten av å stå, gå og sitte riktig.

Hun tror at ungdom flest ikke tenker så mye på kroppsholdningen sin, men heller er opptatt av å sitte godt i stolene og stå komfortabelt.

Aurora Schulze Sæther er bevisst når det kommer til kroppsholdning.

Aurora Schulze Sæther er bevisst når det kommer til kroppsholdning. Foto:

For det er nok en realitet at ungdom i dag sitter mye mer enn man gjorde før, og at de tilbringer flere timer på skolen i ubehagelige stoler som ikke er laget for å sitte i så mye som de faktisk gjør.

LES OGSÅ: Like innafor å være avholds som å drikke i 2016

Råd fra fysioterapeuten

Noen vil forsvare påstanden om at såkalt late ungdommer også vier mye tid til trening. Den sunne og spreke livsstilen har blitt en trend, og det er mange som har slengt seg på.

Sitter du slik som skribent Kim (til venstre)? Da bør du flytte blikket til høyre. Aurora Schulze Sæther viser hvordan du bør sitte mens du jobber.

Sitter du slik som skribent Kim (til venstre)? Da bør du flytte blikket til høyre. Aurora Schulze Sæther viser hvordan du bør sitte mens du jobber. Foto:

Ifølge fysioterapeut Jan Egil Wiik, er dette en god måte å forebygge plager på, spesielt i rygg og nakke. Wiik har jobbet med behandling av mennesker med både akutte og kroniske muskel- og skjelettskader i 35 år. og kjenner faget godt.

– Den vanligste formen for dårlige holdninger er oftest krum rygg og framskutt hode og skuldre. Dette kan føre til vondt i nakke, skuldre og hodepine, forklarer Wiik.

– Kort sagt blir musklene på forsiden av skuldre og hoftene korte og stramme, mens baksidens muskler blir mer slappe og svake.

Wiik poengterer at en dårlig kroppsholdning ikke nødvendigvis kommer av mangel av fokus på holdningen sin, men også at det kan være et uttrykk for usikkerhet, eller at det er «kult» å være litt slapp i uttrykket.

Han mener at vi må være bevisste på at vi i hverdagen sitter mye i ro, og at det derfor er viktig å blant annet velge mer aktive framkomstmidler, som sykling til venner, å ta trappen istedenfor heisen og andre småting som man kan legge inn i hverdagsrutiner.

LES OGSÅ: Snus: En vond vane å vende

Den vanligste formen for dårlige holdninger er oftest krum rygg og framskutt hode og skuldre. Dette kan føre til vondt i nakke, skuldre og hodepine.

Jan Egil Wiik, fysioterapeut

Trening er positivt

For å la den gode kroppsholdningen komme mer naturlig, kan trening være effektivt.

Fysioterapeut Wiik legger vekt på at fysisk aktivitet er viktig, og forklarer at god styrke i holdningsmusklene gjør at man lettere kan ha en fin holdning uten at det «koster» for mye energi.

En dårlig trent person blir raskere sliten og faller inn i en feil holdning.

Wiik mener også at det ikke har så mye å si hva man gjør av aktivitet, så lenge man er i bevegelse. For skoleelever som leser mye anbefaler Wiik å ofte ta korte pauser, og å gjøre store bevegelser med armene for å hindre spenninger i nakke og skuldermusklene.

Aurora er enig i at trening kommer godt med når det kommer til en riktig holdning.

– Mange trener nok styrke for å få en sunn kropp og å bygge muskler, men jeg tror det er viktig å være bevisst over måten man bærer kroppen sin på også, avslutter hun.

LES OGSÅ: Puls tester treningssentre: Stadion er best egnet for unge

Artikkeltags