Undersøkelse: Dropper sentrumsbutikkene på grunn av parkeringsmangel

Av

1 av 3 dropper å handle i sentrum på grunn av parkeringsmangel, viser undersøkelse.

DEL

Dette kommer frem av en undersøkelse som YouGov har gjennomført for Danske Bank, skriver DN torsdag.

35 prosent sier at de handler sjeldnere i sentrumsbutikker i dag enn for to år siden og 34 prosent oppgir mangelen på parkeringsplasser som årsak.

Undersøkelsen er basert på intervjuer med 1004 respondenter over 18 år i perioden 15.–20. mai.

I Trøndelag og Nord-Norge svarer 43 prosent at mangel på parkeringsplass er grunnen til at de ikke handler i sentrum, skriver DN.

Avisen skriver at den samlede omsetningen i sentrumsområdet Midtbyen i Trondheim stått stille siden 2011. I Trondheim totalt har handelen derimot økt med over 25 prosent. Samtidig har én av fire parkeringsplasser forsvunnet fra sentrumsgatene.

– Bilistene står for en stor del av omsetningen vår. Når du reduserer tilgjengeligheten med bil for raskt eller i for stor grad, vil det før eller siden føre til reduksjon i omsetningen, sier Jørgen Sagmo, daglig leder for klesbutikkjeden Retro til DN.

Danske Bank-sjef Trond Mellingsæter mener det er økningen i netthandel, at vi i større grad handler tjenester fremfor varer, og at folk blir mer opptatt av bærekraft, som driver den langsiktige utviklingen i varehandelen, men påpeker samtidig at det har stor effekt når parkeringsplasser forsvinner på kort tid. Han mener parkeringsmangel kan fremskynde utviklingen.

I hovedstaden har 760 kommunale gateparkeringsplasser blitt fjernet de siste fire årene, men Bjørn Næss, administrerende direktør i Oslo Handelsstand Forening sier til DN at butikkene i Oslo sentrum gjør det bedre enn i Oslo totalt.

Artikkeltags