Ord mot ord om lønnsslipp

Slår tilbake: Advokat Stian Hatleberg tar på vegne av Vesa's bemanning selskap til motmæle mot mange av anklagene som har kommet mot selskapet.Foto: Frode Johansen

Slår tilbake: Advokat Stian Hatleberg tar på vegne av Vesa's bemanning selskap til motmæle mot mange av anklagene som har kommet mot selskapet.Foto: Frode Johansen Foto:

Artikkelen er over 3 år gammel

Vesa’s bemanning selskap: Vi har sendt ut lønnsslipp. Ansatt: Den har jeg aldri fått.

DEL

Da advokat Stian Hatleberg i går morges møtte sin klient fikk han overlevert en rekke dokumenter for å slå tilbake mot anklagene som har kommet fram i Ringerikes Blad.

- Jeg føler det er mange påstander vi kan tilbakevise, men hovedsaken er som tidligere at kontraktene har vært for dårlige.

Fredag sa Dima Delieva at hun aldri har fått noen lønnsslipp, som også er en kvittering for betalt skatt. I går kunne Hatleberg vise fram flere slike og en bulgarsk samtale mellom partene på Skype som ifølge hans klienter viser at de ble formidlet til henne. Delieva fastholder at hun ikke har fått noen.

- Selv om jeg har etterspurt det.

Hovedanklagen mot selskapet gikk på vilkårene i arbeidskontrakten. Både denne og kontraktene mot kundene er som kjent nå revidert, men ikke trådt i kraft. Unntaket er at punktet om fem års bindingstid ble fjernet så snart VBS ble klar over at den er uholdbar, noe de ble i møte med LO i oktober.

Ringerikes Blad har fått tilgang til den nye arbeidstakerkontrakten. Denne er fri for punktene arbeidsrettsadvokat Eivind Arntzen tidligere reagerte sterkt på. Blant annet er begrenset oppsigelsesadgang og trusler om bøter ved kontraktsbrudd borte.

LES OGSÅ: Klandrer advokat

Fikk kontrakt i god tid

Delieva mener selskapet stjeler fra henne fordi hun trekkes 4.100 kroner mer i kost og losji enn kolleger. Hatleberg har ikke fått full klarhet i differansen.

- Men det medfører ikke riktighet at beløpet går til VBS. Etter det jeg forstår brukes det på å dekke utgifter som arbeidsgiveravgift, feriepenger og lignende.

Delieva sa også at hun fikk bare et par minutter på seg til å signere kontrakten. Hatleberg dokumenterer at hun fikk tilsendt kontrakt 3. juli på en jobb som ikke ble noe av. 25. juli fikk hun tilsendt en ny, nærmest likelydende kontrakt. Denne ble undertegnet samme dag.

- Poenget er at hun ikke kunne være veldig ukjent med kontraktens innhold, sier Hatleberg.

Delieva har bekreftet hendelsesforløpet, men sier at tidspress ble formidlet på Skype. Hun har tidligere sagt at hun ikke kunne kjenne det norske lovverket.

På Skype opplyser Delieva ifølge advokaten at hun ønsket å få pengene utbetalt på sin bulgarske konto. Dette har VBS gjort, og kan ikke klandres, mener Hatleberg. Delieva mener hun ikke fikk noe valg.

- Kontakt Skatteetaten

Iliana Kaburvoa sa lørdag at hun mener seg oppsagt fordi hun stilte spørsmål ved kontrakten. Dette tilbakeviser Hatleberg og viser fram oppsigelsesbrev der det er vist til tidligere advarsler som følge av at hun ikke utførte jobben tilfredsstillende.

Mye dokumentasjon til tross: Hatleberg har ikke dokumentasjon på at skatten faktisk betales, noe Delievas tidligere manglende lønnsslipp reiste spørsmål om. Han har selv fått det bekreftet, men sier Delieva kan kontakte Skatteetaten direkte selv.

Han opplyser at den økonomiske striden med Kaburvoa nå er avsluttet. Uenigheten rundt feriepengeberegningen legges vekk og kravet etterkommes. Før har det vært enighet om en erstatningsutbetaling.

- Vi forsøker ikke å si at alt har vært gjort riktig, men dette skyldes uvitenhet – ikke spekulasjoner.

LES OGSÅ:
- En slavekontrakt

- Jeg er en hvis slave i Norge

Artikkeltags