Om et halvt år bygger de ny vei her

Her skal det bygges ny E16. Nå ligger det an til oppstart i januar.

Her skal det bygges ny E16. Nå ligger det an til oppstart i januar. Foto:

Artikkelen er over 4 år gammel

I januar starter arbeidet med å bygge ny E16 fra Wøyen til Sandvika.

DEL

I dag slutter firefeltsveien ved Wøyen, og veien videre mot Oslo går på to felt til Sandvika.

Nå er det bokstavelig talt lys i enden av tunnelen for alle som er lei av å stå i kø på E16 i Bærum. Det går nemlig mot oppstart for nyveien i januar.

Det er sendt ut anbudsinnbydelse, med frist 18. september, og dermed ligger alt til rette for anleggsstart like over nyttår, når de første salvene etter planen skal sprenges i den nye Bjørnegårdtunnelen.

Må ha penger

- Vi lyser ut anbudet med forbehold om Stortingets godkjennelse av revidert nasjonalbudsjett, sier prosjektleder May Bente Hiim Sindre i Statens vegvesen.

Veibyggingen på den 3,5 km lange strekningen er krevende.

- Prosjektet vil være ferdig i 2020, men selve E16 vil åpne i 2019.

- Det er vanskelige grunnforhold, som gjør byggingen av tunnelen krevende, legger hun til.

Trafikken berøres

Bjørnegårdtunnelen utgjør godt over halvparten av den nye veistrekningen. Det er tunnelen som bygges først på den nye veien.

- For resten av veien blir det en forskyving på ca. et halvt år, slik at det kan bli oppstart sommeren 2015, sier Hiim Sindre, som forteller at trafikken vil bli noe berørt i byggeperioden.

- Man vil merke litt etter hvert - blant annet når sørgående løp i Kjørbo-tunnelen stenges.

75 prosent av prosjektet finansieres gjennom Oslopakke 3, mens resten finansieres av Staten. Kart, bilder og virtuelle kjøreturer på den nye veien er å finne på http://demo.baezeni.com/E16/

Artikkeltags