Bjørn Kjos: – Det koster å ekspandere

HENTET INN FRISKE PENGER: Konsernsjef Bjørn Kjos, her ved hovedkontoret på Fornebu, har jobbet hardt for å hente inn kapital til flybedriften, for å kunne ekspandere.

HENTET INN FRISKE PENGER: Konsernsjef Bjørn Kjos, her ved hovedkontoret på Fornebu, har jobbet hardt for å hente inn kapital til flybedriften, for å kunne ekspandere. Foto:

Av

Norwegian henter inn tre milliarder kroner i egenkapital, blant annet fra skipsreder John Fredriksen. Flyselskapets aksje faller kraftig på Oslo Børs.

DEL

Konsernsjef Bjørn Kjos, som er fra Ringerike, sier at selskapet nå er ferdig med å ekspandere og går inn i en ny fase.

– Vi har sådd, og nå skal vi inn i en høstingsfase, sa han på en pressekonferanse tirsdag.

Den kraftige veksten i Norwegian de siste årene har gått ut over den finansielle situasjonen. Flere analytikere har ventet at flyselskapet innen kort tid ville slite med å holde betingelsene for flere av sine lån. Med emisjonen unngås dette.

Med på laget i emisjonen har Kjos fått milliardær John Fredriksen og hans selskap Spencer Finance Ltd. I tillegg til Fredriksen er også bankene DNB og Danske Bank med og garanterer for emisjonen. Det samme er Kjos' eget eierselskap HBK Holding AS.

Selge fly

Flyekspert og amanuensis ved BI, Espen Andersen, sier at Norwegian var nede på en veldig lav egenkapitalandel før emisjonen. Han viser til at det har vært kostnadsutfordringer og tekniske problemer med fly.

-Når det gjelder å kutte kostnader, er det viktige å legge ned baser. Selskapets aggressive flyinnkjøp har vært en strategi. Det er etterspørsel etter nye fly, som nå kan selges, sier Andersen.

Han mener Norwegian er et veldrevet selskap med lave kostnader og at selv om IAG har sagt de ikke skal by, så ville nok noen andre kommet fram.

-Og det er jo det som har skjedd nå, sier han.

Andersen beskriver Jon Fredriksen og Bjørn Kjos er risikovillige og veldig opptatt av alle sider av driften. Bjørn Kjos skal være engasjert helt ned på et detaljnivå for hvordan man skal spare penger og gjøre ting mest mulig effektivt.

LES OGSÅ: Norwegian selger fem fly

Ned på børsen

Norwegian-sjefen har lansert en plan for å kutte kostnader og øke lønnsomheten.

– Vi forventer å være profitable i 2019 og fremover, sier Kjos, som nå lover at selskapet har sikret finansieringen godt i tiden framover.

I spareplanen legges det opp til salg av fly, mulig etablering av et nytt eierselskap for deler av flyparken og utsettelse av flyleveranser. Internt skal det spares minst to milliarder kroner. Rutene og basene skal også gjennomgås, og i tillegg venter flyselskapet på kompensasjon fra motorprodusenten Rolls-Royce knyttet til problemer på Dreamliner-flyene.

Emisjonen skal behandles på en ekstraordinær generalforsamling 19. februar. Selskapets presentasjon av resultatet for fjerde kvartal 2018 fremskyndes til 7. februar.

På Oslo Børs reagerte markedet på nyheten om emisjonen med å sende Norwegian-aksjen i en bratt utforbakke tirsdag morgen. Umiddelbart etter åpning falt aksjen 25 prosent, og en periode lå den under 100 kroner.

Kursen tok seg imidlertid noe opp, og etter snaut halvannen times handel lå den på 128,95 kroner – et fall på 8,6 prosent fra mandagens sluttkurs.

LES OGSÅ: Norwegian kutter en rekke ruter og seks baser

Artikkeltags