Ny elvebåt på plass

«Kong Haud» trenger flere brygger å legge til ved.

«Kong Haud» trenger flere brygger å legge til ved. Foto:

Artikkelen er over 7 år gammel

Nå skal båten bruker til fjordcruise på Randsfjorden så fort som mulig.

DEL

Nå er den endelig på plass, båten «Kong Haud», som skal bli den nye attraksjonen på Randsfjorden. Natt til onsdag ankom den 23 meter lange elvebåten Drammen med båt fra Ålesund. Derfra ble den fraktet på lastebil til Jevnaker hvor den ble satt ned i nærheten av brygga, før Verkevika.

Båten er en 2000 årsmodell, bygget i Risør. Den har to jetmotorer som hver har 180 hestekrefter. Maks hastighet er på 12 knop.

Rune Resset skal drifte «Kong Haud» under selskapet Randsfjordbåt AS.

– Jeg er glad for at vi endelig fikk tak i denne båten, vi har sett på mange båter underveis i dette prosjektet, sier Resset og Ingvald Eid fra Randsfjord Grunneierforening.

Trenger brygger

Foreløpig er det ikke så mange brygger som er egnet for den lange båten, men den skal i drift så fort som mulig.

– Vi har allerede fått forespørsler om fjordcruise av flere interessenter som ikke engang har sett båten, sier Resset.

Det er også inngått flere avtaler med grunneiere om bygging av flytebrygger.

– Det står på ønskelisten at vi vil ha en ny brygge her i Røykenvik, vi får se hva som skjer der, sier Ressel.

Nå er første punkt på listen å få omregistrert båten fra saltvann til og gå på fjorden.

– Den er registrert for 81 passasjerer og kan oppgraderes til 91, det ønsker vi å gjøre, sier Resset.

Den flatbunnede båten ligger omtrent 35 centimeter ned i vannet. Det vil endre seg litt i ferskvann, da ligger den noe lavere i vannet.

– Den ligger fint på fjorden og er forholdsvis lett å manøvrere når man blir vant til den, sier Resset som selv ikke har kystskippereksamen som trengs for å kjøre båten.

– Det er veldig kjekt å ha Håkon Holmeset her, han har jobbet som skipper på båten i fem år mens den var i drift i Ålesund, forteller Resset.

Perfekt fjordbåt

«Kong Haug» har et innebygget radiosystem som kan kjøres på fem språk. Dette systemet kan enkelt styres via GPS, slik at historien fortelles ettersom båten forflytter seg.

– Vi gleder oss til å komme i gang og vil så fort som mulig starte opp med turer slik at vi kan får markedsført konseptet, avslutter Rune Ressel som har en god samarbeidspartner i en engasjert Ingvald Eid.

Artikkeltags