Derfor startet han en nettbutikk for miljøvennlige klær som er produsert under rettferdige arbeidsforhold som han driver sammen med kjæresten Emily Moren.

Nettbutikken «grontskift.no» som åpnet 30. september valgte å stenge salget på fredagen som handelsstanden kaller black friday.

Måtte velge

– I en periode prøvde jeg å bygge opp konseptet til «Grønt skift» samtidig som jeg jobbet full tid og var leder i borettslaget, men tiden strakk ikke til, sier Dahl.

Den faste jobben som energirådgiver ble sagt opp, og basen ble flyttet fra Oslo til familiens gård på Nakkerud.

I tillegg til å jobbe med nettbutikken utdanner Moren seg til å bli lærer.

– Jeg har verdens beste deltidsjobb, sier hun.

Etiske klær

– Jeg hadde lenge prøvd å finne klær som var produsert miljøvennlig og etisk, men informasjonen om klesplaggene og butikkene var mangelfull eller fantes ikke, sier Dahl.

Han ønsket seg ikke klær som skilte seg ut, men vanlige hverdagsklær.

Overrasket

For å kunne tilby det kundene ønsker har han blant annet hatt personlige intervjuer med en del av kundene sine.

– Vi opplever at mange ønsker å kjøpe vanlige hverdagsklær som er økologiske og laget under rettferdige og gode arbeidsforhold til det de ser på som en grei pris, sier Moren.

De forteller at mange blir overrasket når de får vite at klærne også er laget med fornybar energi.

– Nettbutikken er en samlingsside hvor vi selger klær fra merker som oppfyller de strengeste standarder på etikk og miljø. Dette har vi brukt mye tid på å undersøke, sier Dahl.

Lokal hjelp

I startfasen har de vært med på flere kurs og samlinger for å skaffe seg informasjon om hvordan de kan gå fram.

– Ringerike har utrolig god hjelp til de som ønsker å starte med noe, og vi har brukt Ringerike etablerersenter, vært med på Innovasjonsløft og har fått tre gode mentorer, sier Dahl.

I tillegg har de fått mye hjelp og informasjon fra PAN innovasjon og Jørgen Moe i Ringerike utvikling.

– Dette har vært utrolig viktig for oss, sier Dahl.

Planen deres framover er å øke utvalget gradvis i samarbeid med kundene.

– Vi må hele tiden jobbe for å ha full tillit hos kundene våre, sier Moren.

Godt merket

Hun ønsker at merkingen av klærne skal være så lettfattelig som mulig, slik at kundene skal kunne se hva de er laget av, og vite hvor og hvordan klærne har blitt til.

Både Moren og Dahl etterlyser en god og oversiktlig merking av klær slik at kundene skal kunne se hvordan de har blitt produsert.

– Etter hvert ønsker vi å skape flere arbeidsplasser, og i et lengre perspektiv ser vi for oss flere utsalgssteder for produktene vi har på nettsiden, sier Dahl.