– Vi skal vokse «ett SAS» i året

Norwegian-sjefen Bjørn Kjos.

Norwegian-sjefen Bjørn Kjos. Foto:

Av
Artikkelen er over 3 år gammel

Bjørn Kjos har store planer for Norwegian i utlandet.

DEL

Fredag fikk Norwegians irske datterselskap et foreløpig ja fra det amerikanske samferdselsdepartementet til å drive flytrafikk i USA.

Dermed kan Bjørn Kjos ta en to år gammel forretningsplan opp fra skuffen.

– Det er et enormt vekstpotensial, sier Norwegian-sjef Bjørn Kjos til Dagens Næringsliv.

Nå venter en kraftigere etablering mellom Europa og USA. I 2017 og 2018 står etablering i Sør-Amerika og Afrika for tur.

– Heretter skal vi utvide med «ett SAS» i året på langdistanse, sier Kjos.

Fra 2017 vil Norwegian få ni nye Dreamliner-fly årlig. Kjos sier at ni store Dreamliner-fly kan frakte like mange passasjerer som hele langdistanseflåten til SAS. Tidligere i år gikk Norwegian i allianse med Ryanair.

LES OGSÅ: Halve Sokna (og noen til) fikk boka til Bjørn Kjos i julegave 

– Søknaden har ligget for lenge

– Det er en tillatelse gitt av det amerikanske transportdepartementet. Det er en søknad som har ligget inne i altfor lang tid, sier kommunikasjonsdirektør Anne-Sissel Skånvik i Norwegian til NTB før helgen.

Fredagens tillatelse er foreløpig. En siste høringsrunde gjenstår før det blir klart om Bjørn Kjos og selskapet kan lansere den lenge planlagte ruta fra Cork i Irland til Boston i USA.

LES STOR REPORTASJE FRA 2012: Alle vil ha en bit av Bjørn Kjos

Skuffede piloter

Da Norwegian først søkte om flylisens i USA, ba den amerikanske pilotforeningen transportdepartementet om å avslå søknaden. Tim Canoll, leder i fagforeningen ALPA som organiserer 52.000 piloter fra 30 ulike selskaper, er ikke fornøyd med fredagens nyhet.

– Vi er ekstremt skuffet over avgjørelsen. Dette er en krenkelse av den frie konkurranse i luften, sier Canoll til Dagens Næringsliv.

– Norwegian har valgt forretningsadresse basert på om landet har gunstige skatteordninger og regulatorisk rammeverk. Det gir Norwegian enorme konkurransefordeler i forhold til amerikanske selskaper, som må forholde seg til amerikanske lover og regler. Dette er ikke et sunt marked, fortsetter Canoll.

Norwegian søker om mer

I desember i fjor la Norwegian inn en ny søknad til det amerikanske transportdepartementet, den gangen for et nytt datterselskap i Storbritannia. Ifølge E24 ønsker lavprisselskapet å opprette egne selskaper utenfor Norge for å ikke bare kunne fly mellom hjemlandet og utlandet. Det er en prosess som fortsetter selv ved et eventuelt «ja» til det irske datterselskapet.

– Vi bruker den norske lisensen, men den har begrensninger. Mange land krever at man er et EU-land for å operere ruter dit, og det er også land som krever at man har visse bilaterale avtaler, sier kommunikasjonsdirektøren til avisa.(©NTB)

Artikkeltags