Langdistanseløft for Norwegian

Administrerende direktør Bjørn Kjos fra Sokna.

Administrerende direktør Bjørn Kjos fra Sokna. Foto:

Av
Artikkelen er over 4 år gammel

Norwegians overskudd er mer enn doblet siden i fjor. Spesielt langdistanserutene og de internasjonale rutene trekker resultatet opp.

DEL

Norwegian fikk et resultat etter skatt på 832,8 millioner kroner i tredje kvartal i år, opplyser flyselskapet. Det er mer enn dobbelt så mye som i samme kvartal i for, da sluttresultatet lå på 373,8 millioner kroner.

Fyllingsgraden ligger på 91 prosent, det høyeste nivået noensinne.

– Vår langdistanseoperasjon og internasjonale virksomhet blir stadig viktigere, noe tallene for tredje kvartal bekrefter. Det er her vi kommer til å vokse mest fremover, noe som vil sikre selskapet større muskler i et globalt marked med sterk konkurranse, sier administrerende direktør Bjørn Kjos.

Også Europa for øvrig trekker opp, mens Skandinavia ligger stabilt, opplyser han.

– Vi ser også at det skandinaviske og europeiske rutenettet er tett knyttet opp mot langdistanserutene ved at et økende antall passasjerer benytter seg av videreforbindelser, sier Kjos.

Resultatet ble likevel svakere enn ventet, skriver Dagens Næringsliv. Resultat før skatt lå på 1,1 milliarder kroner, mens analytikere hadde sett for seg 1,3 milliarder kroner.

Oppturen kommer etter det som har vært et tungt år for Norwegian, med både streik i vinter og problemer med etablering av langdistansetilbudet i fjor.

Norwegian bestiller 19 Dreamlinere

Norwegian utvider langdistanseflåten med 19 nye Boeing 787-9 Dreamliner-fly. Dette er den største enkeltbestillingen av flymodellen i Europa.

Flyene skal leveres i 2017, og avtalen inneholder også kjøpsopsjoner på ytterligere ti fly av samme type, opplyser Norwegian.

– Denne bestillingen på 19 nye Dreamlinere er en stor milepæl for Norwegian. Med de nye flyene kan vi lansere en rekke nye ruter til reisende over hele verden, sier Norwegian-sjef Bjørn Kjos.

– I løpet av to år med langdistanse har fyllingsgraden om bord i snitt ligget på over 90 prosent, noe som beviser at det har vært et stort behov for billige billetter mellom Europa og USA og Europa og Asia. Det behovet kommer definitivt til å bli enda større fremover. For å kunne vokse og dermed styrke vår konkurransekraft, er Dreamlineren helt avgjørende. Ikke bare har flyet lavt drivstofforbruk og lavere utslipp, men er i en særklasse når det gjelder passasjerkomfort, fortsetter Kjos.

Selskapet har i dag åtte Boeing 787-8 og elleve av den noe større Boeing 787-9 i bestilling. Innen fem år vil flåten bestå av 38 Dreamliner-fly. (©NTB)

Artikkeltags