Flygigant vurderer å kjøpe Norwegian: – For kundene er dette det beste som kunne skje

- Hvis IAG kjøper Norwegian, får de en bunnsolid eier som gjør at Norwegian kan få det meste ut av forretningsmodellen sin, mener flyekspert Han Jørgen Elnæs. Norwegian eies som kjent av Bjørn Kjos fra Sokna.

- Hvis IAG kjøper Norwegian, får de en bunnsolid eier som gjør at Norwegian kan få det meste ut av forretningsmodellen sin, mener flyekspert Han Jørgen Elnæs. Norwegian eies som kjent av Bjørn Kjos fra Sokna. Foto:

Av
Artikkelen er over 1 år gammel

– Slutt på «Kjosfast».

DEL

Torsdag ble det kjent at flygiganten IAG, som blant annet eier British Airways, vurderer å kjøpe Norwegian.

Ingenting kunne vært bedre for Norwegians passasjerer, mener flyekspert og analytiker Hans Jørgen Elnæs i Winair.

– For kundene er dette det beste som kunne skje. Hvis IAG kjøper Norwegian, får de en bunnsolid eier som gjør at Norwegian kan få det meste ut av forretningsmodellen sin. Den er basert på gode forbindelser til lavest mulig pris over alt. Dette blir mye lettere som en del av IAG, sier Elnæs til Nettavisen.

IAG er Europas tredje største flyselskap, og hadde over 100 millioner passasjerer i fjor. Til sammenlikning hadde Norwegian 33 millioner.

LES OGSÅ: Norwegian raser på børsen

Slutt på kjosfast

Norwegian-kunder har i lang tid fryktet å bli «kjosfast», der passasjerer blir sittende på en flyplass i lang tid på grunn av forsinkelser på Norwegian-fly. Dette skjer relativt ofte fordi Norwegian ikke har noen samarbeidspartnere som kan frakte passasjerene på kraftig forsinkede fly hjem. 

Elnæs påpeker at disse problemene langt på vei vil forsvinne hvis Norwegian blir en del av IAG, som igjen er en del av flyselskapsalliansen OneWorld.

– I OneWorld-alliansen er British Airways, American Airlines, Finnair og flere andre. Blir Norwegian en del av det, kan disse selskapene frakte de «kjosfaste» hjem. Alt i alt er det veldig bra. Fordelene er store for kundene, sier Elnæs.

Blir Norwegian en del av IAG, får de trolig også tilgang til IAGs fordelsprogram Avios, som man kan bruke hos alle OneWorld-flyselskap.

Stor gjeld

Elnæs viser dessuten til at Norwegian har stor gjeld og er for tiden tynget av voldsomme investeringer innen langdistanse. Med en stor og kapitalsterk eier som IAG vil mange av problemene ders forsvinne.

– Per idag er Norwegian veldig utsatt for markedssvingninger. Med en solid eier i ryggen, kan du fokusere på driften på en helt annen måte, sier Elnæs.

LES OGSÅ: Nå har Bjørn Kjos' Norwegian høyere kostnader enn SAS

– Stor sannsynlighet

Et sted må kommunen ha snøen 

Elnæs tror sjansen for at IAG faktisk inngår en avtale om kjøp av Norwegian er stor.

– Jeg tror det er veldig sannsynlig. Basert på uttalelsene til IAG, tyder alt på at de er seriøse. Kjos og Kise (Bjørn Kjos og Bjørn Kise, som er største eiere i Norwegian, red.anm) har ikke har vært interesserte i å selge før, men det er sånn i forretninger at er prisen riktig, er det meste til salgs, sier han.

Han tror at radarparet, som har styrt selskapet siden det ble stiftet i 2003, kan være villig til å selge spesielt fordi IAG er en relativt attraktiv kjøper.

– Kjos og Kise vil selge til en partner som gir dem merverdi. Basert på min min kjennskap til IAG, passer de bra inn der. Det kan gi Norwegian et godt grunnlag for å drive videre, mest sannsynlig som et eget selskap innen IAG-paraplyen, sier Elnæs.

Største eier i IAG er forøvrig Qatar Airways, som er statseid. Blir Norwegian kjøpt av IAG, vil dermed regjeringen i det arabiske landet Qatar indirekte bli største eier i Norwegian.

Artikkeltags