Norgesgruppen knuser konkurrentene

Av
Artikkelen er over 1 år gammel

Giganten bak Kiwi, Meny, Joker og Spar vokste tre ganger så mye som markedet i året som gikk.

DEL

Norges største dagligvarekonsern, Norgesgruppen, blir stadig større. Den relativt lavprofilerte giganten bak Kiwi, Spar, Meny og Joker økte sine samlede driftsinntektene fra 80 til 86 milliarder kroner i fjor, skriver Nettavisen.

– Vi leverer et godt resultat fordi flere kunder velger våre butikker. Det er vi veldig fornøyd med, sier Runar Hollevik, konsernsjef i Norgesgruppen, på selskapets resultatpresentasjon.

Mye av veksten skyldes at Norgesgruppen nå har inngått et innkjøpssamarbeid med Bunnpris, men justert for det hadde dagligvarekonsernet ifølge analysebyrået Nielsen en vekst på 3,1 prosent, mot en vekst i markedet på 1,1 prosent.

Det gjør at Norgesgruppen setter sine to konkurrentene Coop og Rema 1000 i skyggen.

Resultatet falt

«Vår organiske vekst var på 1,5 prosent, mens sammenlignbare butikker i markedet for øvrig hadde negativ vekst. I 2017 var det tilnærmet nullvekst i matvareprisene», skriver selskapet.

Resultatet før skatt falt imidlertid med 386 millioner kroner fra 3,2 milliarder kroner i 2016 til 2,8 milliarder kroner i 2017. Driftsresultatet falt fra 3,3 milliarder kroner til 3,1 milliarder kroner, mens driftsinntektene gikk opp fra 80,2 milliarder kroner til 85,6 milliarder kroner.

– Den svakere bunnlinja kan forklares av to enkelthendelser. Vi bidro til en restrukturering i Danmark og hadde en brann på et lager i Asko øst som har betydd noe for resultatet i 2017, sier Hollevik.

LES OGSÅ: Fjoråret var en solid nedtur for Rema 1000

Kiwi øker

Norgesgruppen eier dagligvarekjedene Kiwi, Meny, Spar og Joker, og særlig Kiwi har opplevd en stor vekst i 2017 med en vekst på 0,9 prosent. Kiwi har nå en markedsandel på 20,8 prosent.

– Det var hard priskonkurranse i 2017, men Kiwi har vunnet de fleste prisundersøkelser i 2017 og etablert seg som tydelig aktør på lav pris og tatt en posisjon på sunne varer, sier Hollevik.

«Omsetningsveksten i dagligvarebutikker var historisk lav i 2017, på 1,1 prosent mot 3,1 i 2016. Sterke dagligvareaktører bidrar til å presse prisene i markedet, og grensehandel, mat i farta, spise ute, faghandel og netthandel bidrar til økte konkurranse», skriver Norgesgruppen i årsmeldingen.

Til sammenligning falt omsetningen til en av hovedkonkurrentene, Rema, med 1,4 milliarder kroner i fjor.

Hold deg oppdatert uansett hvor du er!

Last ned appen ringblad.no, og få varsel på mobilen om de viktigste hendelsene og nyhetene.

For Iphone

For Android

Artikkeltags