NAF vil doble vrakpanten

VRAKPANT: I Norge har vi gode ordninger for å fase inn flere nye elbiler, men vi har ikke gode nok ordninger for å få de aller eldste bilene av veiene like fort, mener NAF.

VRAKPANT: I Norge har vi gode ordninger for å fase inn flere nye elbiler, men vi har ikke gode nok ordninger for å få de aller eldste bilene av veiene like fort, mener NAF. Foto:

For å få sikrere trafikk ønsker NAF å øke vrakpanten og innføre en kasseringsbelønning for de eldste og farligste bilene.

DEL

En oversikt som NAF har laget viser at det er et klart skille mellom hvor de nye og de gamle bilene befinner seg.

– I Norge har vi for dårlige insentiver for å ta ut de aller eldste bilene. Det er god distriktspolitikk og viktig for trafikksikkerheten å øke vrakpanten på bil, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.

Kasseringsbelønning

I Norge har vi gode ordninger for å fase inn flere nye elbiler, men vi har ikke gode nok ordninger for å få de aller eldste bilene av veiene like fort, Skriver NAF i en pressemelding. Det ruller 141  000 biler på norske veier som er 20 år eller eldre. Nesten to av tre – 63 prosent – av disse befinner seg i distriktet. NAF mener derfor at det må to ting på bordet under regjeringsforhandlingene. Det ene er en dobling av vrakpanten på bil, som ikke har vært økt siden de rødgrønne styrte. Sist gang vrakpanten økte skjøt vrakingen av biler i været. Det andre er at man ser nærmere på en kasseringsbelønning for de aller eldste og aller minst trafikksikre bilene.

– I Norge har vi gode ordninger for å fase inn flere nye elbiler, men vi har ikke gode nok ordninger for å få de aller eldste bilene av veiene like fort, sier Sødal.

– Utskifting av bilparken dreier seg om trafikksikkerhet, distriktspolitikk og om miljø, fortsetter han.

Bedre biler nå

Tallene viser at blant enkelte eldre årganger er det store forskjeller. 1995-modellen er det beste eksempelet. Eier du én av de 18 000 bilene som fortsatt ruller på norske veier er det nesten dobbelt så stor sjanse for at du bor i distriktene som i byen. 65 prosent av disse bilene er i distrikt, mot 35 prosent i by.

– Det har skjedd utrolig mye når det gjelder sikkerheten i biler siden 1995. Den gangen var det airbager og ABS-bremser. Nå er det et vell av elektroniske hjelpesystemer i bilene, sier Sødal.

– Også oppbyggingen av bilene er langt bedre for å hindre alvorlige skader på passasjerene i en kollisjon, fortsetter han.

Nyere biler i byene

Om man ser på alle bilene fra 2000 eller tidligere så befinner 62 prosent av disse bilene seg i distriktene og resten i by. For de nyeste bilene er det helt omvendt: Av biler som er fra 2010 eller senere befinner et flertall av bilene seg i byene: 55 prosent i byene mot 45 prosent i distrikt. Leter du etter en 1997-modell så er det 60 prosent sjanse for å finne den i distriktene, og 40 prosent for å finne den i en by. Men hopper man 20 år fram er bildet helt motsatt: For 2017-årgangen er tallet 57/43 prosent i favør av byene.

– Det er på tide at man får bort de minst trafikksikre bilene der man faktisk er dønn avhengig av bilen, mener Nils Sødal.

Artikkeltags