Naf-test: Disse hundeselene kan være livsfarlige å bruke

Ikke alt utstyret som ble testet, er like godt egnet til å sikre hunder i bil.

Ikke alt utstyret som ble testet, er like godt egnet til å sikre hunder i bil.

Av
Artikkelen er over 2 år gammel

Naf har testet bur og seler til sikring av hund i bilen, og det er klare forskjeller. Noen er rett og slett livsfarlige.

DEL

18 produkter fra 13 ulike produsenter ble testet: Seks metallbur, to bur i metallnetting, to plastbur, to tekstilbur og seks seler til sikring av hund i bil.

Det er gjort en kollisjonstest med frontkollisjon i 50 km/t for å teste sikkerheten for både hund og passasjer. Selene er i tillegg testet for slitestyrke.

For burene ble det lagt vekt på om de beveget seg i bilen på en måte som kunne skade hund og passasjerer, og om de åpnet seg slik at hunden kunne komme ut.

LES OGSÅ: Fra 1. mars får 97.000 bilister en bot som svir

Et robust metallbur som er festet til bilen, er den klart sikreste måten å frakte hunden på.

Testvinneren, Premium-Kennel fra Schmidt, tåler kollisjonstesten uten at buret blir ødelagt, og uten at hunden kommer ut av buret.

Det går langt dårligere for burene i metallnetting og plast. Disse burene splintres, og vil kunne skade hunden alvorlig.

Dårligst resultat får selene.

Saken fortsetter under bildet.

Nils Sødal er kommunikasjonsrådgiver i NAF.

Nils Sødal er kommunikasjonsrådgiver i NAF. Foto:

– De fire dårligste selene vil vi fraråde å bruke til sikring i bilen. Ved kollisjon eller hard oppbremsing vil en løs hund komme som et prosjektil gjennom luften og være svært farlig for passasjerene, sier kommunikasjonsrådgiver Nils Sødal i Naf.

LES OGSÅ: I år blir det flere fartskontroller

Selv de beste selene strekker seg så mye at hunden kan nå passasjerene.

– Tenk deg at hunden veier 17 kg. Kolliderer du i 50 km/t, så vil kraften hunden treffer deg med være mangedoblet og tilsvare omkring ett tonn. Derfor bør du absolutt sikre hunden. Dette gjelder også for andre løse gjenstander i bilen, sier Sødal.

Testen er gjort i regi av den sveitsiske bilorganisasjonen TCS. Det er testet kollisjonssikkerhet, komfort for hunden, brukervennlighet og vedlikehold. Størst vekt er lagt på sikkerhet for passasjerer og hund ved kollisjon.

Artikkeltags