Tror mange vil få problem med elbilen i kulda

TRØBBEL I KULDA: Mange kuldegrader påvirker rekkevidden på elbiler. Et triks for å strekke rekkevidden er å lade elbilen rett før du skal ut å kjøre - da er batteriet varmt og kjøreklart.

TRØBBEL I KULDA: Mange kuldegrader påvirker rekkevidden på elbiler. Et triks for å strekke rekkevidden er å lade elbilen rett før du skal ut å kjøre - da er batteriet varmt og kjøreklart. Foto:

Av

Det er meldt mange kuldegrader de kommende dagene. Det kan gi mange elbileiere en rekkeviddesmell.

DEL

Batteriene i en elbil er som batterier flest, de blir påvirket av temperaturen. Og når kulda setter inn, går rekkevidden på elbilen ned. Jo kaldere det er, jo kortere kan rekkevidden bli, skriver Nettavisen.

Meteorologene melder om 15-16 minusgrader fra helgen mange steder i landet, og kulda vil holde seg noen dager.

- De siste årene har pågangen av telefoner økt på iskalde dager fra elbileiere som har kjørt tomme for strøm på veien og trenger veihjelp, opplyser informasjonssjef Sigmund Clementz i forsikringsselskapet If.

LES OGSÅ: Politiet: Så mye is og snø må bort før du kjører

Ferske elbilister kan bli overrasket

Forsikringsselskapet noterer seg at det gjerne er ferske elbilister som går på en smell, og som må ringe etter bergingsbil.

- Norge er kanskje det landet i verden med de mest erfarne elbilkjørerne, og de har lært seg hvordan batterier og bil blir påvirket når det er vinter. Men er du ny i elbil, tar det litt tid å bli kjent med bilen. I første vintersesong kommer nedsatt rekkevidde når det er ekstra kaldt som en overraskelse på mange, sier Clementz.

Mye snø på veien vil også påvirke rekkevidden fordi rullemotstanden øker.

LES OGSÅ: Vet du hva du skal gjøre når du ser blålys i speilet?

Elbil: Hvordan øke rekkevidden i kulda

Magnus Blaker er Nettavisens bilekspert. Han har tre enkle råd å komme med for ferske elbilister som skal ut å kjøre i kulda.

  1. Lad bilen rett før du skal ut å kjøre. Da varmes batteriet gjennom ladingen, og holder lenger.
  2. Ikke stopp. Om det er mulig, kjør dit du skal i ett strekk. Når du stopper, vil kulden raskt kjøle ned batteriet.
  3. Skru ned temperaturen i kupeen. Har du varme på i sete og ratt, trenger du ikke ha det så varmt i kupeen og likevel ha det komfortabelt.

I tillegg vil det hjelpe å kjøre så økonomisk (les: rolig) som mulig, holde fartsgrensen, unngå rask akselerasjon og sørge for at du har korrekt lufttrykk i dekkene.

LES OGSÅ: Lei av elbileiere som stjeler strøm på skolens parkering: – Når man vet hva strømmen koster i dag er det freidig

Artikkeltags