Ønsker bilder: Motorhuset og Ford

MOTORHUSET: Mange husker nok denne forhandleren.

MOTORHUSET: Mange husker nok denne forhandleren. Foto:

Samferdselshistorisk senter ønsker å få inn bilder som sier noe om samferdselen.

DEL

En av dem fra Samferdselshistorisk senter som står bak initiativet er Jan Helge Østlund som ser stor verdi i bilder fra dette distriktet som kan koples opp mot samferdsel.

– Alt fra tråsykler til tog, busstopp og perronger er vi interessert i for å dokumentere hvordan samferdselen var før, sier Østlund i Samferdselshistorisk senter i Hønefoss.

Bildene senteret ønsker må ikke være før-krigen-gamle, men kan gjerne også være bilder fra opp mot 2000-tallet.

Av bildene som kommer inn vil senteret vise fram noen som trykkes i avisen.

LES OGSÅ: Kongelig sesongåpning med buss for Cadillac

Denne månedens bilder er fra 1950- og 1960-tallet, og mange husker nok både Motorhuset og Hønefoss Auto.

Motorhuset

Motorhuset AS ble etablert i 1955 av Kjell Henriksen som et rent motorsykkelagentur. Motorhuset solgte i en årrekke blant annet Suzuki motorsykler og Vespa scootere.

Motorhuset startet med bruktbilimport i 1958, men er antakeligvis mest kjent som Fiat-forhandler fra 1961.

Bedriften flyttet etter hvert til Asbjørnsens gate, og ble nedlagt på midten av 1990-tallet.

Hønefoss Auto

I fredsåret 1945 ble det klart at Hønefoss Auto skulle selge Ford. Lokalene deres lå imellom Sundgata og Owrens gate, og Storgata og Kongens gate, hvor nå all bebyggelse er revet.

På bildet fra 1967 var denne flotte Ford Mustangen til Trond Scheas fra samme år innom Hønefoss Auto.

Ford-kontrakten ble inngått kort tid etter krigen, men det skulle ta mange år før det virkelig ble fart på bilsalget.

– Det skjedde rundt 1960, da bilsalget her i landet ble frigitt, sier disponent Finn Arild Skøien (59), sønn av Olav Skøien, til avisen i 1995.

I det samme intervjuet fra 1995 sier han videre:

– Jeg har ingen tro på at folk skal bli mindre avhengig av bilen. Politikerne vil blant annet opprettholde bosettingen i grisgrendte strøk, og det skulle bety at bilen blir et viktig hjelpemiddel også i framtiden.

LES OGSÅ:

Artikkeltags