Slik får du opp den frosne ladeluka

KALDT: Dersom ladeluka blir frossen, trenger du bare en plastpose med varmt vann. Foto: Pål Tr. Mannsverk

KALDT: Dersom ladeluka blir frossen, trenger du bare en plastpose med varmt vann. Foto: Pål Tr. Mannsverk

Med over 200.000 elbiler på veiene har det dukket opp et nytt vinterfenomen. Frosne ladeluker. Hyundai har for eksempel måttet gå ut og beklage problemer med snø og is på ladeluken til Hyundai Kona.

DEL

– Med en plastpose og varmt vann, får du raskt opp en frossen ladeluke, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF i en pressemelding.

– Når snøen laver ned er det vanskelig å være nøye nok når snøen skal kostes vekk fra ladeluka på en elbil. Du har heller ingen motorvarme som hjelper deg til å smelte snøen på ladeluka, skriver Hadeland.

– Det er viktig å koste nøye rundt ladeluka hver gang for å unngå at den fryser, men er du uheldig og luka fryser, er det ingen heksekunst å få den opp igjen, sier Sødal.

Plastpose varmt vann

Fyller du en plastpose med varmt vann og legger den inntil ladeluka, smelter isen på kort tid. Dette er nok den enkleste måten å smelte isen på når du står parkert på gårdsplassen eller i gata utenfor der du bor.

– Det er også andre alternativer som du kan bruke. En hårføner for eksempel. Da er du avhengig av strøm, så det kan være vanskelig om du står langt unna der du bor, sier NAF-rådgiveren.

– Et annet alternativ er å ta seg en tur på et kjøpesenter og parkere i garasjen en liten stund, fortsetter han.

Unngå snø i ladeluka

I tillegg til å være nøye med snøkosten hver gang man koster bilen, er det noen andre triks man kan bruke for å unngå trøbbel med ladeluka. Mange dekker til frontruten med et teppe, papp eller liggeunderlag for å unngå snø og is der. Det samme kan man gjøre med ladeluka på en elbil.

– Finn noe som dekker ladeluken og som kan holdes fast med panseret. Det kan være dørmattene i bilen eller andre ting, men det er greit at det er noe av gummi så ikke lakken blir skadet, avslutter Nils Sødal.

– Lær av Norge

Noen biler er mer utsatt for dette problemet. Spesielt biler med ladeluka foran og luker uten gummiforpakning, der snø og vann lett trenger inn mens du kjører.

– Vi håper produsentene tar til seg erfaringene de gjør i Norge og lager en bedre patent på ladeluka, avslutter Nils Sødal.

Artikkeltags