Dette mener leserne er det største problemet med trafikken i Hønefoss

Trafikken gjennom Hønefoss er et hett diskusjonstema.

Trafikken gjennom Hønefoss er et hett diskusjonstema. Foto:

For mange lyskryss og for dårlig regulerte lyskryss er hovedproblemet, mener flere av leserne. Men ikke alle er enige.

DEL

Vi gir deg alt om hvordan valget påvirker deg - KUN 5 kr for 5 uker

Etter innlegget «Trafikken i Hønefoss er et mareritt» på Direkte linje mandag, har mange lesere hengt seg på i diskusjonen om hva som egentlig er det største problemet for trafikkavviklingen gjennom sentrum.

Trafikken er noen ganger så tett at det føles vanskelig å puste, skrev personene bak innlegget, som omtaler seg som fotgjengere. De stilte også spørsmål ved trafikksikkerhet for myke trafikanter, spesielt for skolebarn og eldre.

Stort engasjement

Ringerikes Blad spurte leserne på Facebook: – Hva synes du er det største problemet med trafikken i Hønefoss?

Her er et utdrag av svarene.

– Trafikken flyter fint når lyskryssene blinker gult, så noe må jo være galt. I tillegg til alle som «skal bare fram» og blir stående midt i krysset, når sidegatene får grønt lys, skriver Anne Tanbergmoen.

– Lyskryssene er helt feil styrt, gjennomgangstrafikken må ha prioritet på morgen og ettermiddag ... Var mye bedre før, så noe har skjedd de siste åra. Da politiet satte alle lyskryssene i gult som en test, ja da fungerte ting, var nesten ikke kø gjennom byen, skriver Jan Erik Thaulow.

Kjørekultur

Turi Sagbakken mener det er altfor mange lyskryss:

– Steng eller kutt ut lysene ved gymnaset og villaen og det ved Stangs gate. Bruk bare fotoceller så en slipper at en står på rødt når det ikke kommer biler i sidegatene.

– Tror mye kunne vært gjort om man droppet så mange lyskryss som mulig og erstattet dem med rundkjøringer, skriver Andreas Johansen.

Silje Alsos mener derimot at det er kjørekulturen i Hønefoss det er noe galt med:

– Det er jo ikke lyskryssene som er problemet! Men alle som bare skal fram, og da pakker krysset så fullt at ingen kommer noen vei. Ergo, problemet er jo kjørekulturen i distriktet! skriver hun.

Anita Sharma har følgende forklaring:

– At folk ikke kan trafikkregler og er så trege. Å komme fra oslotrafikken og hit var jo livsfarlig.

Bruk omkjøringsveien

– Ingen byer har klart å bygge seg ut av rushtrafikken. Lyskryss er til for en «rettferdig» trafikkstrøm, sikre mot ulykker samt regulere bort gjennomgangstrafikk. Flere må bruke omkjøringsmulighetene i tillegg til kollektiv og sykkelfeltene til sentrum, mener Svein Inge Brudvik.

Hovedsaken er at folk bruker for mye bil, skriver Terje Glomstad:

– Hadde flere latt bilen stå og ikke dratt inn til Hønefoss så hadde det ikke vært problemer med trafikken, mener han.

– Hvorfor skal 90 prosent på død og liv kjøre gjennom sentrum når det går veier utenom sentrum? undrer Kjetil Grymyr.

– Kjør rundt byen, er Marit Nygårds klare tips.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags