Digitaliseringen av mediene gjør at eksisterende måter å måle og beregne lesere og opplag må endres. Det arbeidet er i gang, men ikke sluttført.
Tallene som Mediebedriftenes landsforbund (MBL) presenterer i dag er derfor ikke direkte sammenlignbare med tidligere år. Blant annet er målinger av lesing via nettbrett ennå ikke helt på plass.
Dermed vil ikke 2018-tallene gi et komplett bilde for norske aviser, verken for digitallesing eller antall lesere for mediehusene uavhengig av kanal. Også når det gjelder opplagsberegning er 2018 å regne som en nullpunktsmåling for ny målemetode.
Ikke komplett
Ringerikes Blad har ifølge den nye undersøkelsen 16.300 lesere i papiravis, 11.900 via mobiltelefoner, og 5.000 via desktop, eksklusiv nettbrett. 3.000 leser papiravisproduktet som eAvis, men tallene er ikke implementert i totaltallet.
Totaldekning, når dobbeltdekning av lesere som leser via flere kanaler, er beregnet til 24.600 lesere daglig, men dette er altså ikke inkludert lesere via nettbrett og eAvis.
– Den nye undersøkelsen vil bli både framtidsrettet og god, men tallene som brukes nå er ikke komplette. Derfor skal vi være litt forsiktig med å trekke for mange konklusjoner knyttet til lokal utvikling. Samtidig indikerer de offisielle tallene det vi ser i interne tall, nemlig at abonnentene blir flere, at leserne våre blir mer digitale, og at mobiltelefonen er i ferd med å bli den viktigste kanalen for lokale nyheter, sier ansvarlig redaktør/daglig leder i Ringerikes Blad, Bjørn Harald Blaker. Opplagsveksten fortsetter for tredje år på rad:
- 2015: 10.116
- 2016: 10.303
- 2017: 10.312
- 2018: 10.816
Kommentarer til denne saken