Øker igjen! Feiret med pølser og sjampis

FEIRET: De ansatte i Ringerikes Blad feiret opplagsøkningen med sprudlevann.

FEIRET: De ansatte i Ringerikes Blad feiret opplagsøkningen med sprudlevann. Foto:

Av

Opplaget til Ringerikes Blad øker for tredje året på rad. Siden 2015 er økningen på over 900.

DEL

– Tallene viser at Ringerikes Blad er viktig for stadig flere. Vi er takknemlige for tilliten fra både gamle og nye lesere. Det er spesielt gledelig å se at de nye abonnentene som kommer til er stadig yngre. Jeg er også mektig imponert over hver enkelt av de ansatte i Ringerikes Blad, sier ansvarlig redaktør og daglig leder Bjørn Harald Blaker.

Han minner om at det har vært en krevende omstilling tradisjonelle medier de siste årene. Opplagstallene har gått nedover for de tradisjonelle avishusene helt siden årtusenskiftet.

Men i 2015 snudde det for Ringerikes Blad.

I spagat

– Vi står i en slags spagat. Vi skal fortsatt lage en knakende god tradisjonell papiravis, samtidig som vi skal utvikle nye og gode digitalprodukter. Det er krevende, men vi ser at den strategien vi har valgt er riktig, og at vi greier å endre lokalavisen i takt med samfunnet, lesernes endrede leservaner, og annonsørenes behov, konstaterer Blaker.

VELLYKKET STRATEGI: I Ringerikes Blads kantine vartet ledelsen opp med pølselunsj samtidig som opplagstallene ble offentliggjort. Mediehuset har opplevd opplagsvekst hvert år siden 2015.

VELLYKKET STRATEGI: I Ringerikes Blads kantine vartet ledelsen opp med pølselunsj samtidig som opplagstallene ble offentliggjort. Mediehuset har opplevd opplagsvekst hvert år siden 2015. Foto:

Dermed ble det trommet inn til feiring med pølselunsj og alkoholfrie bobler da de nye opplagstallene ble presentert.

28. mars ble både opplags- og lesertall for mediebransjen offentliggjort. I målemetodikken for offisielle lesertall er det gjort endringer som gjør at tallene ikke er direkte sammenlignbare fra før endringen. Mer om det lenger ned, men la oss først se hva tallene sier.

Flere digitale lesere

Flere enn seks av ti lesere bruker nå nettproduktene til Ringerikes Blad. For første gang har avisen flere nettlesere enn rene papiravislesere.

Flerbruk av plattformer, altså at man leser Ringerikes Blad både via nettprodukter og papir, er en tydelig trend. Dermed blir det slik at omkring sju av ti fortsatt leser Ringerikes Blad i tradisjonelt redigert avisformat, enten på papir eller i digitalformatet eAvis. Ringerikes Blad har for øvrig 3.400 lesere av eAvis, som er den digitale utgaven av den tradisjonelle papiravisen.

Mobiltelefonen er blitt den viktigste digitale kanalen for Ringerikes Blad. Halvparten av alle Ringerikes Blad lesere bruker mobilen, og hele 80 prosent av alle digitallesere.

Antall digitallesere som bruker datamaskin/PC går ned, men fortsatt bruker hver tredje digitalleser den tradisjonelle datamaskinen til å lese Ringerikes Blad.

LES OGSÅ: Ringerikes Blad: Opplaget øker og mobilen blir stadig viktigere

Fortsatt mange på papir

For første gang er det undersøkt hvor mange lesere som bruker nettbrett. Tallene viser at Ringerikes Blad har 2.400 nettbrettlesere.

– Flere aviser har redusert antall utgivelser på papir. Viser tallene at tiden er moden for å gjøre det samme?

– Nei. Tallene viser at den redigerte papiravisen nå er viktig for sju av ti lesere. Likevel må vi evne å ha to tanker i hodet samtidig, for papirlesingen går ned, mens digitallesingen går opp. Derfor skal vi levere en god papiravis i all overskuelig framtid, samtidig som vi skal fortsette og utvikle de mulighetene som ligger i det digitale, påpeker Blaker.

Dette er de offisielle opplags- og lesertallene for Ringerikes Blad:

  • Opplag: 11.029
  • Lesere totalt: 25.700
  • Papirlesere: 15.600
  • Digitallesere: 16.100
  • Mobillesere: 12.800

Om lesertallsundersøkelsen:

Det er Mediebedriftenes Landsforening som står bak undersøkelsen. Metoden skal sikre at mediebedriftene opererer med sammenlignbare og offisielle tall.

Det gjøres to målinger per år, slik at lesertallene oppdateres med samme frekvens. Tallene som ble presentert 28. mars er måling nummer én i 2019.

Våre medievaner endres raskt i digital retning, og det har derfor både vært nødvendig og mulig å endre måten lesertallene måles. Det skjedde store endringer på dette i 2018. Dette innebærer at digital lesing nå baserer seg på faktiske tall, og ikke intervjuer som var metoden som ble brukt tidligere. Det måles også hvilken maskin man leser på, og tallene hentes ut for både mobiltelefon, datamaskiner/PC og nettbrett.

Mange lesere bruker flere plattformer. Undersøkelsen måler flerbruk. Dette gjør at den totale summen av lesere er lavere enn summen av lesertall på hver plattform.

Lesere av papir beregnes gjennom en representativ intervjuundersøkelse.

Om opplagstall:

Opplag er en teknisk beregning av avisens gjennomsnittlige daglige antall aviser.

Opplagsberegningen gjøres på grunnlag av blant annet gjennomsnittlig antall abonnenter og løssalg.

Norske avisers opplag presenteres som offisielle tall to ganger i året, samtidig med lesertallsmålingen. Tallene som ble presentert 28. mars er opplag for andre måling i 2018.

Artikkeltags