Kiwi starter ny priskrig: Kutter prisen på 178 billigvarer

NYE KUTT: Prisene blir kuttet med opp til 50 prosent på en rekke First Price-produkter. Her Kristine Aakvaag Arvin, kommunikasjonssjef i Kiwi.

NYE KUTT: Prisene blir kuttet med opp til 50 prosent på en rekke First Price-produkter. Her Kristine Aakvaag Arvin, kommunikasjonssjef i Kiwi. Foto:

Av

Prisene blir opp til halvert på First Price-produkter.

DEL

Kiwi ypper til ny priskrig i dagligvaremarkedet og kutter prisene på hele 178 produkter i Norgesgruppens lavprismerkevare First Price. Det vil si varer som allerede er lavt priset, skriver Nettavisen.

– Dette er nye lave priser, det er ikke tilbud. Vi gjør de billigste varene enda billigere, sier kommunikasjonssjef Kristine Aakvaag Arvin i Kiwi til Nettavisen.

Billigere

Det store kuttet er ikke et tilbud, men varige reduksjoner i pris på disse varene, som inkluderer alt fra bacon og pizza til appelsinjuice, potetgull og deodorant. Den hele oversikten ser du lenger ned i saken. Noen av priskuttene er på opp til 50 prosent, selv om andre igjen er langt mer beskjedne. Det store omfanget er imidlertid nok til å gjøre det til et av de mest omfattende kjeden har gjort.

Kiwi har de senere årene kuttet prisene på pizza- og taco-produkter, nøkkelhullsprodukter, sukkerfri brus og mineralvann og hygieneprodukter i tilsvarende store kutt.

I de aller fleste tidligere tilfeller har også konkurrentene Rema 1000 og Extra fulgt etter. Disse selger riktignok ikke First Price-produkter, men har en del tilsvarende billigprisprodukter, som Coop-kjedens Xtra-serie.

Kan bli endret

– Kiwi skal ha så faste priser som mulig. First Price er et merke kundene setter høyt og vi liker å kutte prisene på varer folk vil ha, sier Arvin til Nettavisen.

– Dette er altså nye, faste priser. Du kan love at disse varene ikke går opp i pris igjen om et halvt år?

– Dette er nye, lave Kiwi-priser som skal vare, men det kan komme for eksempel valuta- eller råvareendringer. Dette er likevel nye faste priser.

– Så de kan bli endret igjen?

– Er det store endringer i eksempelvis råvarepriser eller valuta, så kan det påvirke prisene, men det gjelder alle varer, ikke bare disse. Varene ville i så fall blitt enda dyrere hvis vi ikke hadde gjort dette kuttet, sier Arvin.

– Dere endrer prisene hele tiden. Hva gjør dette annerledes?

– Det er vi tar et så stort jafs, slik vi har gjort på nøkkelhullsvarer, taco og pizza og slike ting. Nå gjør vi de billigste varene enda billigere. Vi tror det kommer veldig mange til gode, som studenter og andre som vil ha maten billig, sier Arvin.

Her er varene

Den siste tiden har det vært mange priskutt på populære frokost- og matpakkevarer som Kokt Skinke og Rugsprø knekkebrød i anledning skolestart.

Arvin sier at det alltid er tøff konkurranse i dagligvaremarkedet på denne tiden av året.

– Tiden rundt skolestart er en viktig periode for kjedene. Da kommer man tilbake til hverdagen igjen og får nye rutiner. Da er det viktig for oss å både beholde våre faste kunder og å tiltrekke oss nye, sier hun.

Her er alle varene som kuttes i pris:

Artikkeltags