Dagligvarekjede starter priskrig på taco og pizza

REDUKSJON: Prisen på medium tacosaus eller pizzamel kuttes med 40 prosent. Også de andre varene reduseres i pris.

REDUKSJON: Prisen på medium tacosaus eller pizzamel kuttes med 40 prosent. Også de andre varene reduseres i pris.

Av

Dagligvarekjeden Kiwi starter priskrig på taco og hjemmelaget pizza.

DEL

– De er de to mest spiste middagene i Norge og derfor to viktige varegrupper for våre kunder. Vi liker å kutte priser på varer som betyr noe for folk, sier Kristine Aakvaag Arvin, kommunikasjonssjef i Kiwi, til Nettavisen.

Konkurransen om kundene er beintøff. Kiwi, Norges nest største dagligvarekjede, varsler nå at de starter kamp om produkter knyttet til hjemmelaget pizza og taco.

Kuttes med opptil 41 prosent

Kjeden kutter prisene på 60 av de mest populære varer knyttet til disse middagene med mellom 10 og 41 prosent. Dette er ikke et tilbud, men en nye, faste priser som gjelder fra og med denne uken. Det tilsvarer kuttet Kiwi gjorde i høst, da de reduserte prisene på 220 hygieneprodukter med opp til 40 prosent. 

Blant produktene som nå kuttes permanent i pris er:

  • Taco Spice Mix fra Santa Maria og Old El Paso med en reduksjon på henholdsvis 41 og 40 prosent. 
  • Taco Sauce medium fra Santa Maria og Old El Pasa kuttes med henholdsvis 36 og 40 prosent.
  • Old El Paso Taco Shells kuttes med 41 prosent.
  • Pizzamel tipo-O fra Møllerens kuttes med 40 prosent.
  • Jalapeños fra Old El Paso kuttes med 35 prosent.
  • Pizzatopping fra Peppes Pizza kuttes mellom 11 og 27 prosent.
  • Pizzabunn fra Peppes kuttes med 35 prosent.
  • Rømmedressing fra Peppes kuttes med 40 prosent.
  • Revet mozzarella fra Apetina kuttes med 28 prosent.

Populære

Taco, eller texmex, og pizza er de to klart mest populære middagene i Norge. 

Fredag er blitt en tradisjonell taco-dag for mange og hver åttende nordmann spiser taco på fredagskvelden. Lørdag er til gjengjeld den store pizzadagen.

Saken fortsetter under bildet

– Pizza utgjør 8,7 prosent av alle middager som spises i Norge, men texmex utgjør 5,5 prosent. 80 prosent av Norges befolkning under 40 spiser texmex minst én gang i måneden, sier Arvin.

Prisjafs

Kiwi, som eies av Norges klart største dagligvarekonsern, Norgesgruppen, har satset tøft de siste årene. Kjeden tok i 2017 kraftig innpå Rema 1000 i kampen om tittelen som Norges største dagligvarekjede.

I høst satte Kiwi ned prisene på 220 hygieneprodukter, alt fra sjampo til vaskemiddel. De to andre lavpriskjedene, Rema 1000 og Extra, som eies av Coop, fulgte det opp umiddelbart.

– Vi presser priser hver eneste dag, og så liker vi å ta et skikkelig jafs iblant. Det føyer seg inn i rekken av priskutt vi har gjort, blant annet på bleier, frukt, grønt og nøkkelhullsvarer, sier Arvin.

– Venter dere at Rema og Extra matcher dere nå?

– Vi får se. Gjør de det, så er det bra. Det betyr at middagsfavorittene blir billige for flest mulig, sier hun.

Artikkeltags