Lokale produsenter representerer kremen av lokalmat i regjeringens kalender

24 lokalmatprodusenter profileres gjennom landbruksministerens julekalender.

24 lokalmatprodusenter profileres gjennom landbruksministerens julekalender. Foto:

Artikkelen er over 4 år gammel

Lokalmat fra Hadeland er blant kremen i landbruksministerens julekalender.

DEL

Thorbjørnrud hotel og Hadeland viltslakteri har fått hver sin adventsluke i en landsomfattende kalenderkonkurranse i regi av landbruks- og matdepartementet. Det er ikke tilfeldig.

– Disse bedriftene byr på noe av det beste som finnes av lokalmat i Norge, sier landbruks- og matminister Sylvi Listhaug til ANB.

Reiselivssjef for Gjøvikregionen, Hadeland og Ringerike, Arne Jørgen Skurdal, mener dette er viktig og god reklame for distriktet.

Arne Jørgen Skurdal er sentral i osloregionens planlegging av Grüne Woche.

Arne Jørgen Skurdal er sentral i osloregionens planlegging av Grüne Woche. Foto:

– De har allerede gjort seg bemerket og får med dette en kjempefin mulighet til å bli profilert over hele landet. Det er en flott spinoff til Grüne Woche i Berlin i januar, sier Arne Jørgen Skurdal til ANB.

LES OGSÅ: Reiser tilbake til verdens største gigantmesse

Julekalender

Lokale matprodusenter fra Lindesnes i sør til Tana i fjor får riksdekkende profilering gjennom julekalenderen til landbruks.- og matdepartementet. Det er åtte produsenter fra region Sørlandet, åtte fra Nord-Norge og åtte fra Oslo-regionen.

Kjetil Myrengen fra Thorbjørnrud hotell på den norske standen i Grüne Woche i januar.

Kjetil Myrengen fra Thorbjørnrud hotell på den norske standen i Grüne Woche i januar. Foto:

Thorbjørnrud hotel er kanskje mest kjent for å huse regjeringens budsjettkonferanse gjennom mange år. I tillegg til beliggenheten ved Randsfjorden er hotellet også æret for å produsere maten som serveres på egen gård, Øvre Kjekshus. Mat og matopplevelser er hotellets hjertesak med «ærlig mat» som motto.

Hadeland viltslakteri er spesielt kjent for sine elgkarbonader og grillpølser av elg.

Tor Egil Torp og Ramona Narvesen hos Hadeland viltslakteri.

Tor Egil Torp og Ramona Narvesen hos Hadeland viltslakteri. Foto:

Årlig kalender

Landbruksdepartementet har årlig en julekalender på sin hjemmeside. I år vil den altså presentere et utvalg av lokalmatprodusentene og tilbyderne som skal være med til Grüne Woche.

Bak hver av de 24 lukene ligger historiene om de aktuelle produsentene. Svarer du riktig på spørsmålene i kalenderen blir du med i trekningen av produkter fra de ulike produsentene. Daglig deltakelse gir mulighet til å vinne et gavekort på et døgnopphold inkludert kost og losji for to personer hos noen av de deltakende overnattingsstedene.

–  Ikke størrelsen det kommer an på

Satsingen på lokalmat er en viktig del av regjeringens arbeid med å skape grunnlag for en mer fremtidsrettet landbruksproduksjon over hele landet.

– Det er ikke størrelsen på gården det kommer an på, men hva man gjør ut av ressursene man har, mener Sylvi Listhaug.

– Vårt langstrakte land byr på et vidt spekter av lokalmat. 1.500 lokalmatprodusenter fra sør til nord speker, sylter, sanker, tørker, yster, koker, kverner, baker og brygger, poengterer hun.

Vekstpotensialet for lokal mat og drikke er stort. Målet er å nå en omsetning på ti milliarder kroner innen 2025. De seneste 12 månedene har norske dagligvarebutikker solgt lokalmat for nesten 4,2 millioner. Det er en økning på 10,3 prosent fra i fjor. (ANB)

Artikkeltags