Lover at renovasjonsavgiften ikke skal øke

Driftsdirektør Yngve Haugvik fra transportøren RenoNorden, administrerende direktør Amund Bø fra HRA og John Melby fra AGA foran en av de nye renovasjonsbilene som skal kjøre med biogass som drivstoff.

Driftsdirektør Yngve Haugvik fra transportøren RenoNorden, administrerende direktør Amund Bø fra HRA og John Melby fra AGA foran en av de nye renovasjonsbilene som skal kjøre med biogass som drivstoff. Foto:

Artikkelen er over 5 år gammel

Renovasjonsbilene til HRA skal nå kjøre på gass. - Dette vil bli en økonomisk gevinst for oss, sier en strålende fornøyd direktør.

DEL

Fra 3. juni vil alle renovasjonsbilene til HRA gå på biogass.

- Dette er en revolusjon, sier HRA-sjef Amund Bø, som ikke tar munnen alt for full.

Fram til begynnelsen av 2014 kommer de 12 nye bilene til å bruke biogass som er produsert av det som kommer fra kloakken i Oslo.

Miljøgevinst

Men fra neste år står det nye biogassanlegget på Trollmyra klart.

Da er planene å produsere så mye biogass at bare 15 prosent vil gå til drivstoff til renovasjonsbilene, mens resten skal selges til AGA - som selger det videre til andre brukere av biogass.

Miljøgevinsten er at HRA hvert år slipper ut formidable 4.000 tonn mindre av drivhusgassen karbondioksid.

Ikke økte avgifter

HRA-sjefen lover at ingen trenger å frykte økte renovasjonsutgifter.

- Dette vil bli en økonomisk gevinst for oss. Og jo flinkere folk blir til å kildesortere og ikke blander matavfall inn i restavfallet, jo mer biogass kan vi produsere og selge.

I mer enn 13 år har HRA brukt Norsk Gjenvinning AS som renovatør, men nå er det RenoNorden som overtar.

LES OGSÅ: Nå skal nye folk hente søppelet ditt

20 sjåfører

- Vi har planlagt rutesystemet på nytt. Det blir de samme henteintervallene for avfall som tidligere, men på andre dager, sier driftsdirektør Yngve Haugvik i RenoNorden.

Han forteller at 20 sjåfører er ansatt. Av disse er halvparten fra Latvia fordi det ikke var mulig å skaffe flere lokale sjåfører med førerkortklasse C.

Disse 10 gjennomgår i disse dager både intensivt norskkurs og gjør seg kjent i rutene de skal kjøre.

LES OGSÅ: Fikk klager på snokende bil

Fra matavfall

Biogassen lages av mat- og husholdningsavfall, og så mye av dette vil Hadeland og Ringerike Avfallsselskap (HRA) ha bruk for i framtiden, at de nå skal ut på markedet for å skaffe seg enda mer.

- Fra dagens 7.000 tonn årlig, skal vi opp i 20.00 tonn, sier Bø.

Investeringen er på 41 millioner kroner, fordelt på lån, tilskudd og egenkapital.

Nye hentedager

Alle de 27.000 abonnentene i de fem kommunene som HRA dekker, kan forvente å få en sms fra HRA om de nye hentedagene.

- HRA har vært relativt tidlig ute med å ta steget over til biogass, og dette er også nytt for oss, sier driftsdirektøren fra RenoNorden.

- Jeg synes det ligger en etisk og moralsk plikt for sånne selskaper som HRA. Såpass må vi gjøre når vi lever i vårt oljesmurte samfunn, sier HRA-sjef Amund Bø.

Artikkeltags