Det sier Kaia Eriksen fra Panta Forlag om boka, som hønefossingen Elin Natås har vært med på å skrive. Hun har blitt 62 år og jobber i dag som spesialpedagog ved Senter for bedre læring. Der hjelper hun barn med lærevansker.

Hele oppveksten slet hun med dårlig tallforståelse og klarte ikke henge med i skolegangen.

– Jeg forsto ikke det grunnleggende. Jeg forsto ikke alle begrepene. Jeg slet med plassbegrepet, tidsbegrepet, rom og retning. Det gjorde at jeg også slet med å kategorisere informasjon, sier Natås.

LES OGSÅ: Slik blir Aurora og Jonathan flinkere til å regne

Prøvde å pugge

Hun prøvde å pugge, men forsto det ikke; Natås husket ikke det hun pugget.

- Da jeg skulle regne ut innholdet, altså volumet, av en fiskebolleboks klarte jeg ikke å forstå hvordan det var mulig å regne ut noe som bare var luft. Det var bare luft i fiskebolleboksen. Jeg manglet evnen til å gjøre den analysen, sier hun ærlig.

Da Natås på et senere tidspunkt i livet traff Anne Lene Johnsen, tok ideen om en læringsbok etter hvert form.

– Jeg hadde lest spalten hennes med IQ-oppgaver i Dagbladet Magasinet og skjønte at hun jobbet med de samme tingene som meg. Bare på en annen måte. Anne Lene spurte meg om foreldre kunne lære barna sine det jeg lærte dem. Svaret var ja. Anne Lene mente vi måtte skrive bok for å få ut budskapet! Så da ble det bok, sier Natås.

 

– Hva følte du selv da du «knakk koden»?

– Det er ikke opp til barn å «knekke koden»; jeg knakk ikke koden. Jeg lærte matematikk. Jeg forsto det. Det var Professor Nyborg som fikk meg til å forstå alt det jeg hadde manglet i kunnskapsgrunnmuren min tidligere. Det skjedde da jeg var 36 år. Han lærte meg en måte å lære på som jeg forsto. Og det var selvsagt en helt fantastisk og spesiell opplevelse. Kunnskapen min var ikke lenger fragmenter. Det var systemer. Systemer jeg kunne bruke i nye sammenhenger, understreker Natås.

– Det er mange meninger der ute om boka er korrekt eller ikke. Hvordan mener du den kan hjelpe andre barn og unge som sliter med matte?

– Forskningen boken bygger på har blitt praktisert i mange år med gode resultater. Hovedbudskapet i boken er hva som må være på plass før du lærer matematikk. Det var det jeg lærte av professor Magne Nyborg, professor i kognitiv læringspsykologi. Alle må ha grunnmuren på plass før de kan lære mer. Det er ikke pugging som fungerer. Det er viktig å bevisstgjøre foreldre og lærere: Hva må være lært før man går inn på matematikken? Det er det vi vil med denne boka.

Den er også solgt til land som Japan, Brasil og Russland.