Lettere hverdag med SMS-bestilling

Lege og daglig leder på Ringerike medisinske senter, Øyvind Kjelsvik, mener ordningen med SMS-bestilling av time på dagen fungerer etter hensikten.

Lege og daglig leder på Ringerike medisinske senter, Øyvind Kjelsvik, mener ordningen med SMS-bestilling av time på dagen fungerer etter hensikten. Foto:

Artikkelen er over 9 år gammel

"Time samme dag" via SMS har gitt legene på Ringerike medisinske senter en enklere hverdag.

DEL

- Vi har fått mye mer flyt i arbeidsdagen, sier lege Øyvind Kjelsvik på Ringerike medisinske senter etter at senteret har hatt bestilling av time på dagen med SMS i snart tre måneder.

Ringerike medisinske senter startet opp ordningen «time samme dag» via SMS 10. mai i år. Nå knapt tre måneder etter er de svært fornøyde.

- Dette handler om at vi lettere kan å styre unna henvendelsene som ikke er akutte, og slik øke beredskapen, sier han.

Han mener de ansatte nå får organisert oppgavene sine bedre, og får bedre arbeidsflyt når noe alvorlig skjer.

- SMS kan vi behandle når det passer oss, sier han, men understreker at alle som sender tekstmelding vil få svar.

Ifølge Kjelsvik var det en målsetting at den nye ordningen for timebestilling også skulle være et arbeidsmiljøtiltak.

- Dette har lettet vårt arbeid betraktelig, og jeg kan ikke skjønne noe annet enn at ordningen også har gjort det lettere for pasientene, sier han.

Ordningen fungerer sånn at når en pasient sender en tekstmelding (SMS) med ønske om legetime om morgenen, er hun lovet å få dette samme dag. For at så mange som mulig skal bestille time via SMS har legesenteret innskrenket åpningstiden på telefonlinjen, og bruker denne tiden til å svare på SMS.

- Vi prioriterer SMS foran vanlig telefon, sier Kjelsvik.

Mindre stress

Helsesekretærene som administrerer timebestillingen har fått en mindre stressende arbeidsdag. Før satt de som regel mange sammenhengende timer i telefonen, noe de opplevde som svært slitsomt.

- Vi får også hjulpet flere folk nå, for det blir mindre småsnakk, sier Siw Inger Stubberud.

Før «time på dagen»-ordningen ble innført, hadde helsesektretærene en krevende jobb når noen ringte og trengte en hastetime. Kjelsvik forteller at mange pasienter reagerte på at «kontordama» ville vite så mye om hva timen gjaldt.

- Kontordamene fungerte som et filter, forklarer han.

Han er glad for at «time på dagen»-ordningen har endret dette. Legesenteret sparer seg også for mye «småsnakk» når det gjelder utskriving av nye resepter. Pasienten kan nå sende en enkel sms med nødvendig informasjon om resepten, slik at legen kan skrive den ut med en gang.

De fleste fornøyde

Da legesenteret startet opp ordningen forventet lege Kjelsvik seg litt «kluss» den første tiden, men dette er det blitt lite av.

- Overgangen gikk enklere enn vi hadde forventet, og de fleste pasientene opplever dette som en stor forbedring, sier han.

Likevel er det noen den nye ordningen ikke fungerer like godt for. Ifølge Kjelsvik gjelder dette i hovedsak to pasientgrupper, de som går til legen jevnlig, og ønsker å ha et timekort i hånda når de forlater legesenteret, og de som ikke har mulighet til å gå fra jobben i arbeidstiden, for eksempel lærere.

- Da oppfordrer vi dem til å skaffe vikar, men vi skjønner at det kan være vanskelig, sier Kjelsvik.

For folk i slike situasjoner er det derfor fortsatt mulig å forhåndsbestille time. Legesenteret vil imidlertid gjøre noen endringer fra høsten av, og satser på å legge alle forhåndsbestilte timer til torsdag og fredag, slik at de travleste dagene vil være ledige til dem som vil ha time på dagen.

Artikkeltags