Kunne ikke styres

Hovedrotorhodet på helikopteret. Bruddene på tre av fire synlige kontrollstag er merket med røde piler. Det fjerde staget er skjult bak rotormasten. Deler av høyspentledningen sees kveilet rundt rotormasten.

Hovedrotorhodet på helikopteret. Bruddene på tre av fire synlige kontrollstag er merket med røde piler. Det fjerde staget er skjult bak rotormasten. Deler av høyspentledningen sees kveilet rundt rotormasten. Foto:

Artikkelen er over 6 år gammel

Helikopteret var ikke mulig å kontrollere etter at det berørte høyspentlinjene.

DEL

Havarikommisjonen for transport (SHT) opplyser at de første undersøkelsene har vist at det var flere kontaktpunkter mellom høyspentlinjene og helikopteret.

En av linjene har kveilet seg rundt hovedrotoren på en slik måte at samtlige kontrollstag (pitch linker) til hovedrotorbladene har røket. Det var derfor ikke mulig å kontrollere helikopteret etter at det traff høyspentlinjene.

Havarikommisjonen skal i tiden fremover ha samtaler med vitner og granske filmklipp fra ulykken, kartlegge relevant kommunikasjon i tiden umiddelbart før ulykken skjedde, og kartlegge forhold omkring innflyging og landing på improviserte landingsplasser. I tillegg til kart og merking av spenn.

Artikkeltags

Kommentarer til denne saken