Endelig er de ferdig med denne veien: – Men her får du ikke kjøre

BEDRE VEI: Grøft, støttemur og nye masser: Veien øverst i Krokkleiva har fått en solid oppgradering takket være sherpaene som har stått på i flere måneder.

BEDRE VEI: Grøft, støttemur og nye masser: Veien øverst i Krokkleiva har fått en solid oppgradering takket være sherpaene som har stått på i flere måneder. Foto:

Arbeidene i Krokkleiva er avsluttet for i år. Nå har Knut Grande en inderlig bønn til dem som ferdes på hjul.

DEL

Det er gjort store arbeider i Krokkleiva i år, spesielt i den øvre delen. Statens vegvesen har bevilget rundt seks millioner kroner til oppgradering av turveien i Hole. Nå legger arbeidslaget bort arbeidsredskapene for i år, opplyser Knut Grande i Venneforeningen Krokkleiva.

Sherpaene fra Nepal, som har jobbet i Kleiva i hele sommer og høst, ble gjort stas på med lunsj på Kleivstua. Grande oppsummerer det som er gjort:

– Vi har strammet opp veilinja med grøft på ene sida og støttemur på andre sida, og det er lagt på toppmasse på veien i stor lengde. Vi har gjenskapt veien og anleggene på siden av veien slik den vises på gamle bilder, sier Grande.

Kleivstua har også bidratt med 125.000 kroner til å stramme opp murene og utformingen der Kongeveien passerer.

– Vi har under bygging ei grind med gangport som en «portal» inn til Krokkleiva. Dette blir bra! sier han.

GLADE ARBEIDSKARER: Endelig ferdig! Sherpaene avslutter arbeidet i Krokkleiva.

GLADE ARBEIDSKARER: Endelig ferdig! Sherpaene avslutter arbeidet i Krokkleiva. Foto:

LES OGSÅ: Sherpaer fikser Krokkleiva: – Glem nordmenn, vi trengte verdens sterkeste folkeslag!

Forbudt med motorsykkel

Han har en bønn å komme med til turfolk som liker seg best på hjul:

– Vi håper inderlig, og vi henstiller så sterkt vi kan til, at vi kan unngå motorisert ferdsel i Kleiva. For det første er det forbudt og straffbart med slik ferdsel i fredet område, men særlig for at det kan bli satt spor som kan føre til «små-bekker» som igjen kan føre til av vann graver ut masser i veien, advarer Grande.

Sykkel er tillatt, men han henstiller til varsomhet:

– Det kan også bli tilsvarende spor etter syklister som bremser på låste hjul, men vi ber om at dere viser hensyn og tar det med ro, legger han til.

KLEIVA: Her er det bare å ta på seg turskoene og komme seg ut. Kleiva venter på deg.

KLEIVA: Her er det bare å ta på seg turskoene og komme seg ut. Kleiva venter på deg. Foto:

Åpne grinder

Også nederst i Kleiva vil det komme grind og port. Grindene vil stå åpne om vinteren.

– Det er utstrakt bruk av Kleiva også om vinteren, særlig med aking i den nedre delen. Statens Naturoppsyn har et telleverk stående, som viser overraskende stor aktivitet mens det er snø. I perioden fra nyttår til midten av august, før vi stengte, var det registrert et besøk i Kleiva med gjennomsnitt på 55 personer per kalenderdag, opplyser Grande.

Legger på masser

I noen dager framover blir det lagt på masser i veien nedenfra og cirka 400 meter oppover for å unngå at veien «ser ut som en bekk» når det regner som verst.

– Dette blir en grovfylling som vi betegner som midlertidig, og som må utbedres senere. Vi ber derfor folk på tur om å vise hensyn når de skal passere en maskin, sier Grande – og ønsker alle en god tur på en ny og forbedret turvei i Kleiva.

Artikkeltags