– Dette var en skikkelig klapp på skulderen

FORNØYDE: Terje Orebråten, byggesaksbehandler, Johnny Heen, leder for plan-og byggesak i Jevnaker kommune, Terje Lindgård, avdelingsingeniør, Mads Kvello Berger, bygegsaksbehandler og ingeniør.

FORNØYDE: Terje Orebråten, byggesaksbehandler, Johnny Heen, leder for plan-og byggesak i Jevnaker kommune, Terje Lindgård, avdelingsingeniør, Mads Kvello Berger, bygegsaksbehandler og ingeniør. Foto:

Gutta på byggesaksavdelingen i Jevnaker kommune er blant de beste i landet, ifølge den nye kommunetesten til Forbrukerrådet for 2019.

DEL

De fikk 96 av 100 poeng. Det opplyser Jevnaker kommune i en pressemelding.

Forbrukerrådet har testet hvor gode kommunene er til å hjelpe folk som har spørsmål om ulike kommunale tjenester. Alle kommunene i Norge er testet, på til sammen nesten 30.000 opplysninger via telefon, e-post og nettsider. Totalt havnet Jevnaker på 77. plass av 422 kommuner.

LES OGSÅ: Bobby topper fortsatt lista i Jevnaker

Stor arbeidsmengde

– Vi har hatt utrolig mye å jobbe med, så dette var en skikkelig klapp på skulderen, sier byggesaksbehandler Mads Kvello Berger.

Han og kollegene Terje Lindgård, Terje Orebråten og leder for plan- og byggesak, Johnny Heen, har behandlet 177 byggesaker det siste året.

– Vi har innført veiledningstid. Dette har nok ført til at mange opplever at det er litt lettere å få tak i oss, forklarer Heen.

Hver tirsdag og torsdag fra klokka 9–15 har byggesak det de kaller veiledningstid. Da kan man ringe kommunen for å snakke direkte med de ansatte på byggesak.

– Så det har nok blitt enklere å få kontakt med oss og det håper vi oppleves positivt. Så på de to dagene er servicen langt bedre enn før. Jeg tror det er det som har slått positivt ut for oss på denne kommunetesten, antar Heen.

Komplekse saker

At det kan være delte meninger om saksbehandlingstiden, er han klar over.

– Det er helt sikkert enkelte som synes at saksbehandlingen fortsatt går tregt. Kompleksiteten i enkelte saker gjør at det kan ta lengre tid enn det folk forventer, dessverre. I tillegg er det enkelte tider av året det er ekstra stor pågang, og det er våren og sommeren, forklarer Johnny Heen i pressemeldingen.

HOLE: Tre ansatte slutter i samme avdeling: – Udramatisk, mener sjefen 

Artikkeltags