Skifter ut åtte kilometer med togskinner mellom Roa og Hønefoss i vår

LANGSKINNETOGET: Dette spesialtoget har fraktet togskinnene, hver på 120 meters lengde, som skal erstatte de gamle  mellom Roa og Hønefoss.

LANGSKINNETOGET: Dette spesialtoget har fraktet togskinnene, hver på 120 meters lengde, som skal erstatte de gamle mellom Roa og Hønefoss. Foto:

Bane NOR skal denne våren skifte skinner på åtte kilometer av sporet mellom Roa og Hønefoss blant annet mellom Hval og Hønefoss.

DEL

I slutten av april fraktet et spesialtog de 120 meter lange togskinnene, 30 stykker av gangen og plasserte dem ut der de skal monteres.

– I løpet av våren og forsommeren skal vi skifte skinner på drøyt åtte kilometer av sporet mellom Roa og Hønefoss. Fram til juni blir det full aktivitet på den viktige banestrekningen, heter det i en melding fra Bane NOR, skriver Hadeland.

LES OGSÅ: På 90-tallet behandlet Lars Jacob (47) Ringeriksbanen i kommunestyret: Nå skal han avgjøre saken i departementet

Slitt etter mange år med tung godstrafikk

De kan opplyse at skinnene som ligger her i dag, begynner å bli godt slitt etter mange år med tung godstogtrafikk.

– Med nye skinner på plass blir strekningen stødigere og mer robust, og dette er positivt for både punktligheten og sikkerheten for togtrafikken. Det reduserer også risikoen for solslyng som vi hadde en del problemer med i fjor sommer, opplyser kommunikasjonsrådgiver Ingunn Halvorsen.

SKIFTER UT SKINNER: Skinnene plasseres ut der de skal monteres.

SKIFTER UT SKINNER: Skinnene plasseres ut der de skal monteres. Foto:

LES OGSÅ: Jonas (30) fra Hønefoss ville bare tulle litt med Vy: – Det eskalerte noe vanvittig

En fjerdedel av strekningen får nye skinner

Mellom Roa og Grindvoll skal det byttes ut 900 meter med nye skinner, mellom Grindvoll og Jevnaker 6,3 kilometer og mellom Hval og Hønefoss 1,2 kilometer. Om lag en fjerdedel av strekningen vil dermed få ny skinner i år.

– Roa – Hønefossbanen er en viktig strekning fordi den binder Gjøvikbanen sammen med Bergensbanen. Alle godstogene mellom Oslo og Bergen kjører som hovedregel her. Persontogene kjører om Drammen, men har Roa – Hønefoss som alternativ hvis Drammensbanen må stenges på grunn av vedlikehold eller akutte hendelser, heter det i pressemeldingen fra Bane NOR.

Artikkeltags