Her går det første toget over ny bru

Den nye jernbanestrekningen over veiparsellen Sokna-Ørgenvika ved Øvergård på Sokna ble tatt i bruk av Bergensbanen søndag, da det første toget til Bergen passerte. Det markerte at det første delprosjektet på milliardveien ble tatt i bruk.

Den nye jernbanestrekningen over veiparsellen Sokna-Ørgenvika ved Øvergård på Sokna ble tatt i bruk av Bergensbanen søndag, da det første toget til Bergen passerte. Det markerte at det første delprosjektet på milliardveien ble tatt i bruk. Foto:

Artikkelen er over 6 år gammel

Prislapp: 45 millioner kroner.

DEL

Det første delprosjektet på Sokna-Ørgenvika er åpent. Etter et drøyt halvt års arbeid, kunne den nye jernbanebrua og 750 meter med ny og oppgradert skinnegang tas i bruk ved Øvergård på Sokna søndag formiddag.

- Ja, dette er det første delprosjektet på Sokna-Ørgenvika som er åpnet for trafikk. Det første toget på Bergensbanen passerte over den nye brua rundt klokken 10.30 søndag, etter at banen hadde vært stengt i 32 timer mens sammenkoblingen pågikk, forteller prosjektleder for nye riksvei 7, Erik Furuseth i Statens Vegvesen.

- Praktisk løsning

Det er Veidekke Entreprenør AS som har stått for byggingen av brua.

- Den er bygget for at den nye veitraseen skal kunne passere under jernbanen. Vi synes dette har blitt en god praktisk løsning - både for oss og Jernbaneverket, sier Furuseth videre.

Deler regningen?

Foreløpig er det det uavklart om Statens Vegvesen må betale hele summen på 45 millioner.

- Det spørsmåleter er ikke løst ennå, men ut fra at jernbanen har fått en solid oppjustering på stedet, mener vi at Jernbaneverket også bør bidra økonomisk, sier prosjektlederen for Sokna-Ørgenvika.

Han understreker at det praktiske samarbeidet med jernbanens folk har vært meget bra i byggeperioden.

Fortsetter arbeidet

I løpet av høsten skal arbeidene i gang på den en kilometer lange strekningen fra rundkjøringen ved fylkesvei 177 ("Tranbyveien" vest for Sokna sentrum) og opp til den nye brua ved Øvergård.

Den «biten» av Sokna-Ørgenvika skal Implenia AS bygge. Kontrakten ble undertegnet 24. september i år og er på 60,7 millioner kroner.

På denne strekningen skal det blant annet settes opp en bru over Verkenselva og bygges en miljøkulvert under Lundesgård.

Denne delen av prosjektet skal stå ferdig midt i juni 2014 - altså rundt det planlagte åpningstidspunktet for hele Sokna-Ørgenvika.

I rute

Prosjektleder Furuseth kan ellers fortelle at den totale fremdriften for milliardprosjeket på 17,2 km ny vei, så langt er i rute.

– Tunnelarbeidet har gått veldig bra, og per dags dato gjenstår bare 1.100 meter i Ørgenvikatunnelen før vi har gjennomslag der også. Det er postivt, fastslår Erik Furuseth.

Artikkeltags