Feil på trygghetsalarm ga lang ventetid

Mandag var det opp mot ti minutters ventetid på å få hjelp gjennom trygghetsalarmen. Nå skal feilen være rettet, opplyser leverandøren Doro.

DEL

Mandag ettermiddag var alle trygghetsalarmene i hele landet er ute av drift. Årsaken til dette er en feil hos leverandøren Doro, melder Ringerike kommune.

Feilen rammet mellom 1.200 og 1.500 brukere i Ringeriks- og Hadelandsregionen mandag.

Nå informerer leder Arvid Bakken i Doro Care AS at feilen skal være rettet.

– Like etter klokken 15 ble det meldt at alarmene virker som normalt igjen, sier Bakken til Ringerikes Blad.

Beklager

Noen brukere har ventet opptil 10 minutter på å komme gjennom til sentralen når de trykker på knappen på trygghetsalarmen. Nå beklager leverandøren.

– Det er veldig beklagelig at brukerne våre har opplevd ekstra ventetid. Normal ventetid skal være godt under ett minutt, opplyser Bakken.

Doro jobber fortsatt med å finne ut av hva som forårsaket feilen. Det vil de fortsette med utover kvelden.

– Jeg vil understreke at det ikke har vært nedetid på alarmen. Men ventetiden har vært lang, medgir han.

Har brukt telefon

Ifølge Ringerike kommune har telefonnettet fungert som normalt og det har vært mulig å kontakte de med trygghetsalarmer på vanlig måte via telefon.

– Hjemmetjenesten kjenner sine brukere godt og vil fortløpende vurdere om det er noen brukere som nå har behov for ekstra oppfølging.

Dersom noen er usikre og ønsker mer informasjon, bes de ta kontakt med hjemmetjenesten.

Artikkeltags