Vannlekkasjen i Haugsbygd: Derfor tok det tid å varsle

Mange i Haugsbygd mistet vannet mandag kveld.

Mange i Haugsbygd mistet vannet mandag kveld. Foto:

Artikkelen er over 2 år gammel

Mandag kveld mistet mange vannet i Haugsbygd. Det skjedde etter at en vannledning lagt i en myr sprakk i full lengde.

DEL

– Dette var en hendelse som vi dessverre ikke hadde muligheten til å styre regien på selv, sier Mats Øieren, kommunikasjonssjef i Ringerike kommune.

Mange var uten vann mandag kveld, og enkelte etterlyste varsling fra kommunen.

– Rent faktisk oppsto det en akutt lekkasje i et 280 millimeter trykkrør av PVC i området ved Klekken i Haugsbygd. Ledningen, som ligger i en myr, er lagt på 70-tallet og var sprukket i hele lengden, opplyser Øieren.

Vanskelig å finne kum

– Når en slik lekkasje inntreffer, mottar kommunens vakt for vann og avløp en alarm for unormalt høyt vannforbruk i området. Det første som da skjer er at man rykker ut for å lokalisere selve lekkasjen. Dette kan i enkelte tilfeller naturligvis ta noen tid, forklarer han videre.

– Når lekkasjen er lokalisert er det viktigste som skjer å stenge stedene med lekkasje ute fra nettet for å unngå å tømme høydebassenget, slik at enda flere blir berørt.

Mats Øieren er kommuniksjonsrådgiver i Ringerike kommune.

Mats Øieren er kommuniksjonsrådgiver i Ringerike kommune. Foto:

Mandag tok dette en del tid. Ventilen som skulle stenge tettet ikke ordentlig, og det var vanskelig å finne kummen. Da dette var gjort, ble det sendt varsel til dem som ble direkte berørt av lekkasjen, ifølge Øieren.

Varsel ble sendt først da det var klart hvem som ble berørt av stengningen.

LES OGSÅ: Nå skal det bli rent vann på Sokna

Mye må raskt på plass

Mandag var det seks personer i arbeid for å finne lekkasjen, og stenge den ute fra nettet for å hindre tømming av høydebassenget.

– Dette er det viktigste arbeidet ved lekkasjer, også av hygieniske årsaker, opplyser Øieren.

Deretter startet arbeidet med å få på plass maskiner og nødvendig utstyr, samt å ordne med kabelpåvisning og annet slik at lekkasjen kunne utbedres.

– Det er altså svært mye som raskt må på plass når store lekkasjer og hendelser inntreffer, sier Øieren.

– Det er ikke alltid hendelsene skjer på en tid av døgnet når vi har mange ansatte på jobb. Dermed kan det være vanskelig å yte den operative delen nødvendig støtte, og varslingsrutinene kan svikte. Vi ser derfor et behov for å finne enda bedre rutiner for varsling og god informasjon til de som blir berørt ved slike hendelser, sier Mats Øieren.

LES OGSÅ: Dette vannet får du får rett i springen

Artikkeltags