Norwegian i toppen på svensk «svarteliste»

Norwegian-sjef Bjørn Kjos, fra en reportasje Ringerikes Blad gjorde for flere år siden. Kjos kommer opprinnelig fra Sokna.

Norwegian-sjef Bjørn Kjos, fra en reportasje Ringerikes Blad gjorde for flere år siden. Kjos kommer opprinnelig fra Sokna. Foto:

Av
Artikkelen er over 2 år gammel

Flyselskapet havner på verstingliste for å ha nektet å utbetale kompensasjon på over 100.000 kroner, skriver Nettavisen.

DEL

Lavprisselskapene nekter oftere enn andre flyselskap å betale kompensasjon til flypassasjerer som rammes av forsinkelser, overbooking eller innstilte fly, skriver det svenske reisemagasinet Vagabond.

Reisemagasinene «Vagabond» og «Råd & Rön» utarbeider hvert år en såkalt «svarteliste», hvor de rangerer hvilke flyselskaper som oftest nekter å utbetale kompensasjon til misfornøyde flypassasjerer i Sverige.

Wizz air topper listen

«Svartelisten» baserer seg på innmeldte klager til det svenske forbrukerrådet ARN (Allmänna reklamationsnämnden), hvor flyselskapet har nektet å kompensere sine kunder, til tross for at ARN har anbefalt kompensasjon.

Flyselskapet Wizz air kommer verst ut i 2017, og havner på 1. plass på «svartelisten». I år har lavprisselskapet nektet å utbetale kompensasjon i 18 saker som har omhandlet forsinkelser eller innstilte fly.

– Ikke en domstol

På andreplass havner Norwegian, ettersom flyselskapet har nektet å følge ARNs anbefalinger om å kompensere passasjerer i 14 saker. ARN har anbefalt flyselskapet å betale drøyt 106.000 svenske kroner i kompensasjon, skriver Vagabond. Én av sakene har havnet i retten.

– Man skal huske at ARN ikke er en domstol. Vi følger nemndas anbefalinger ni av ti ganger, men når vi anser at de har gjort en helt feilaktig bedømming, velger vi ikke å følge deres anbefalinger. Det kan for eksempel handle om at det har vært streik, et lynnedslag eller andre ting som har forårsaket forsinkelsen som vi ikke kan påvirke, sier kommunikasjonsrådgiver i Norwegian, Charlotte Holmbergh Jacobsson, til SVT.

Artikkeltags