Norwegian-aksjen falt til sitt laveste siden 2012 onsdag, og var på det meste ned over seks prosent, skriver Nettavisen.
Det kommer etter at lavprisflyselskapet meldte etter børsslutt tirsdag at de vil tape 2,6 milliarder kroner i første kvartal 2018. Det gjorde de i sammenheng med meldingen om at de måtte hente inn 1,3 milliarder kroner fra investorer gjennom å utstede nye aksjer.
Aksjen har senere hentet seg noe inn og er etter en halvtimes handel ned rundt tre prosent.
Skrekktall
Den siste smellen kommer etter at selskapet la fram skrekktall for de siste tre månedene i fjor, hvor selskapet tapte 1,4 milliarder kroner før skatt.
Norwegian taper 800 millioner kroner mer enn hva i samme kvartal i fjor, og setter den stygge slutten på fjoråret fullstendig i skyggen.
Investorene takket imidlertid ja til emisjonen og allerede i natt ble det meldt at Norwegian hadde hentet inn de 1,3 milliarder kronene som de trengte. Attpåtil gir de flere investorer sjansen til å kjøpe aksjer til samme pris og vil slik hente inn 200 millioner til.
Prisen de nye investorene betalte var 155 kroner per aksje, men Norwegian faller ikke i nærheten av så mye. På sitt laveste var aksjen ned på 161 kroner. Slik sett sitter de nye Norwegian-aksjonærene på papiret allerede med en gevinst.
Også Bjørn Kjos selv vil bidra i emisjonen. Sammen med styreleder Bjørn Kise og deres familier vil han bidra til emisjonen med opp til 343 millioner kroner gjennom sitt eierselskap i HBK Invest, Norwegians største aksjonær.

Bjørn Kjos: – Jeg er langt på overtid som sjef
Vurderer å selge fly
Norwegian må ha minst 1,5 milliarder kroner i bokført egenkapital for å ikke bryte lånebetingelsene på obligasjonslånene sine, og det spekuleres i om dette er grunnen til at selskapet nå må hente inn penger.
Kommunikasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen i Norwegian avviser imidlertid at det er grunnen til at selskapet nå henter penger.
– Dette handler om å hente inn kapital for å sikre god konkurransekraft i et marked preget av økende drivstoffpriser og svingende valutakurser. Selskapet har ekspandert kraftig internasjonalt de siste årene uten behov for å hente inn frisk kapital og veksten flater ut fra andre halvår 2018. Med økt kapital er vi bedre rustet mot markedssvingninger, skriver han i en tekstmelding til Nettavisen.

Sløve nordmenn kaster bort 1.000 kroner per billett
Norwegian opplyser også at de vil gjøre en rekke andre tiltak for å bedre driften. De vil blant annet selge flere fly, og er for tiden i samtaler om å kvitte seg med opp til fem Airbus 332Neo, som vil gi selskapet inntekter på rundt 140 millioner kroner.
Selskapet opplyser også at de ser på eierskapet i fordelsprogrammet Norwegian Reward.

Torunn har laget skole for deg som vil jobbe 11.000 meter over bakken
Kommentarer til denne saken