Hilde Magnusson, daglig leder i FNB, synes det er svært gledelig at regjeringen har lagt inn 1.016 millioner kroner til videre planlegging av Fellesprosjektet Ringeriksbanen og ny E16. Hun mener det gjør at planleggingen kan fortsette ufortrødent videre.

Det var lenge forvirring rundt når regjeringen legger opp til byggestart for Ringeriksbanen. Samferdselsdepartementet opererte ett sted med årstallet 2021 og et annet sted med 2022. Senere ble dette endret til årstallene 2021/2022.

Viktig å komme i gang

Magnusson understreker hvor viktig det er å komme i gang med byggingen så tidlig som mulig.

– Planleggerne sier de skal klare start til 2021 og tidligere samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen sa det manglet bare penger. Så oppstart blir det, men vi må holde trykket for tidligst mulig oppstart og det er 2021, sier en fortsatt ganske optimistisk Magnusson.

Hun viser også til en uttalelse fra Bane NOR om at utsettelsen av behandlingen av reguleringsplanen ikke skal føre til forsinkelse for Ringeriksbanen.

LES OGSÅ: Revidert reguleringsplan utsatt: Frykter nok en forsinkelse av Ringeriksbanen og E16

Kortere reisetid – større muligheter

– Med Ringeriksbanen er vi en time nærmere fire timer mellom Oslo og Bergen, og reisetiden vil bli cirka 5 1/2 timer. På strekningen Oslo- Hønefoss vil reisetiden bli redusert fra én time og 35 min til kun 35 min, legger hun til.

– Det vil gi store muligheter for Ringeriksregionen både med boligbygging og næringslivet, samt gi ringvirkninger langs hele Bergensbanen og i Oslo regionen, sier Magnusson.