- En ulykke som ikke skulle skje

Foto:

Artikkelen er over 6 år gammel

Det sier administrerende direktør Syver Leivestad, som er bosatt på Sundvollen, i Norsk luftambulanse.

DEL

Den omkomne piloten Bjørn Nergård (52) hadde fløyet for Norsk Luftambulanse siden 1991.

Anestesilege Anders Rostrup Nakstad (38) fra Oslo universitetssykehus var også svært erfaren som redningsmann.

Jobber og bor sammen

- Jeg har vært i kontakt med alle de pårørende og vi har også et kriseteam her. De som flyr luftambulanse er som en liten familie fordi de går på vakt på en mandag og bor sammen og spiser sammen en hel uke før de reiser hjem til familien sin. Mange har jobbet sammen i mange år, sier holeværingen Leivestad.

- Det viktigste for oss nå er å følge opp familiene og våre ansatte.

Han forteller at det er veldig sjeldent det oppstår ulykker med redningshelikoptrene.

- Vi rekruttere de beste pilotene fra Forsvaret og alle de store selskapene. De to som er omkommet, var svært erfarne.

Kart over alle ledninger

Helikopteret skal ha ifølge vitner på stedet ha truffet en høyspentledning før det gikk i bakken.

- Vi har kart med oversikt over alle strømlinjene i landet og når vi observerer for eksempel gamle høydespenn, varsler vi Statens kartverk og andre slik at kartene er oppdaterte, sier Leivestad, som forteller at Norsk Luftambulanse jobber nå tett sammen med politiet og Havarikommisjonen for å finne årsaken til hendelsen.

Norsk Luftambulanse har 12 helikoptre av samme type som havarerte.

- Redningsfolkene flyr i nesten all slags vær, under alle forhold og i all slags lys. Dette var et helt ordinært oppdrag og det var verken snøvær eller vanskelige lysforhold på Sollihøgda. Dette var en ulykke som ikke skulle ha skjedd, sier 58-åringen.

Strekker ikke strikken

Mannskapet i en luftambulanse henter ut hardt skadde mennesker, men skal ikke selv risikere livet for å få gjennomført et oppdrag:

- Vi risikerer i utgangspunktet ikke dem som er om bord i en luftambulanse for å redde én. Vi strekker ikke strikken og har våre regler, men det er klart at vi flyr i masse dårlig vær.

Helikopterstyrten på Sollihøgda er den andre alvorlige luftfartsulykken Syver Leivestad har opplevd som administrerende direktør for et selskap:

8. september 1989 styrtet et fly fra Partnair med 55 mennesker om bord utenfor kysten av Danmark. Alle omkom.

Partnair-ulykken var den ulykken med høyest antall omkomne innen sivil luftfart for et heleid norsk flyselskap.

Syver Leivestad hadde sluttet som leder i selskapet rett før ulykken, men gikk tilbake til jobben for å hjelpe Partnair gjennom den tragiske hendelsen.

Artikkeltags