– De i helikopteret fikk dessverre ikke øye på ledningen

Helikopter fra Norsk Luftambulanse styrtet da det skulle lande på Sønsterud i Hole 14. januar. To personer omkom i ulykken. Politiet har etterforsket ulykken og har nå henlagt saken.

Helikopter fra Norsk Luftambulanse styrtet da det skulle lande på Sønsterud i Hole 14. januar. To personer omkom i ulykken. Politiet har etterforsket ulykken og har nå henlagt saken. Foto:

Av og
Artikkelen er over 6 år gammel

– Etterforskningen av helikopterulykken har hatt fokus på avhør, sambandsrutiner, landingsprosedyrer og kartverk.

DEL

Det opplyser etterforskningsleder politioverbetjent Christian Berge.

På formiddagen 14. januar ble et helikopter fra Norsk Luftambulanse sendt til Sønsterud i Hole for å hente en lastebilsjåfør som ble skadet da lastebilen hans veltet.

Legehelikopteret havarerte ved Sønsterudtunnelen, som er nær Nestunnelen. Luftambulansens pilot og lege omkom i ulykken, mens redningsmannen ble hardt skadet.

Det ble opprettet sak i forbindelse med den tragiske ulykken. Etterforskningen er nå avsluttet.

– Vi har undersøkt om det har skjedd noe straffbart. Da har vi sett på landingsprosedyrer, luftfartshindre, sambandsrutiner, avhørene som er gjennomført og så videre. Ingenting tilsier at det er gjort noe straffbart, fastslår Berge.

Kraftlinjer på kartet

Helikopteret havarerte etter å ha kommet i kontakt med en kraftlinje cirka 30 meter over bakken.

LES OGSÅ: Krasjet i 22.000 volt

– Det var kjent at det var to ledningsgater på stedet. Ledningene var merket av på kartet og de i helikopteret kjente til ledningsgatene. Helikopteret passerte en ledningsgate og søkte etter en til da rotorbladene kom i kontakt med ledningene. De i helikopteret fikk dessverre ikke øye på denne ledningen.

LES OGSÅ: - Kan være ting en ikke ser

Politiet forsøkte å komme i kontakt med Luftambulansen ulykkesdagen, men lyktes ikke med dette.

– På denne tiden brukte politiet i Nordre Buskerud politidistrikt «gammel redningskanal». Luftambulansen lytter på denne, men det er altså ikke oppnådd kontakt. Det er kjent at det i området er vanskelige sambandsdekning, og samband tilknyttet helikopteret er komplisert.

Berge forteller at politiet har hatt et nært samarbeid med Statens Havarikommisjonen for Transport i arbeidet med å finne svar på hvorfor ulykken skjedde.

– Havarikommisjonens undersøkelser utreder ulykken videre for å utrede forhold som antas å ha betydning for forebyggelsen av luftfartsulykker, sier politioverbetjent Christian Berge ved Hønefoss politistasjon.

LES OGSÅ: Kunne ikke styres

Risikofylt arbeid

Administrerende direktør i Norsk Luftambulanse AS, Syver Leivestad, er veldig fornøyd med politiets konklusjoner.

– Dette var rett og slett en tragisk hendelse. Vi gjør alt for å unngå ulykker, men kan ikke garantere at det ikke skjer. Arbeidet er risikofylt, sier Leivestad.

Strømledningene var avmerket på kartet. Ble det gjort en feil?

– Det var mange snøbelagte vaiere i området og det var ikke lett å se dem. Vi vil alltid få fram fakta i ulykker for å kunne forbedre systemer, men vi er ikke ute etter syndebukker, fastslår Leivestad.

Ved ulykker foretar Norsk Luftambulanse egne undersøkelser.

– Vi har hatt en egen havarikommisjon som har gjort en grundig jobb og den har jobbet med Statens Havarikommisjon. Vi avventer rapporten fra Statens Havarikommisjon som kommer på nyåret, men jeg tror de kommer fram til det samme som vår kommisjon, sier Syver Leivestad i Norsk Luftambulanse AS.

LES OGSÅ: - En ulykke som ikke skulle skje

Artikkeltags

Kommentarer til denne saken