Stjernesmell for Rema 1000

DÅRLIGER TIDER: Rema 1000 taper terreng til Kiwi og Extra.

DÅRLIGER TIDER: Rema 1000 taper terreng til Kiwi og Extra.

Av

Rema 1000s markedsandeler er den store taperen så langt i 2019. Kjeden taper kraftig terreng til konkurrentene Extra og Kiwi.

DEL

– Dette er ikke bra, sier dagligvareekspert Odd Gisholt i Institutt for marketing til Nettavisen.

Rema 1000s markedsandel faller 0,5 prosent i første kvartal, samtidig som Kiwi og Extra, Remas største konkurrenter, vokser kraftig med henholdsvis 0,7 og 1,2 prosent vekst.

Fortsetter utviklingen, vil Rema og Kiwi være jevnstore neste år.

Til tross for at Rema 1000 har økt med nærmere en rekke butikker de siste året, er altså markedsandelen til kjeden uendret, ettersom folk i større grad foretrekker andre butikker.

LES OGSÅ: Lik pris på 36 av 42 varer: – Det kan bety to ting

– Omsetningsvekst er det som gjelder i denne bransjen. Kiwi og Extra har vært uhyre dyktige og vi ser at Rema 1000 har problemer, sier Gisholt.

Kritisk til reklame

Professor Tor W. Andreassen ved NHH synes tallene til Rema er veldig svake.

– Dette er egentlig trist fordi vi trenger tre sterke dagligvareaktører i Norge. Jeg tror ikke dette handler så mye om Æ-appen og bestevennstrategien lenger. I stedet handler det om at Rema 1000 ikke lenger oppfattes som så billigst lenger, sier Andreassen til Nettavisen.

– Ved siden av det mener jeg de har bommet med reklamene sine. Reklamen om smarthus er ikke like treffsikker som tidligere reklamer. Budskapet blir for komplisert, sier han.

Lavere priser

Trond Bentestuen, sjef for Rema 1000 i Norge, sier at nedgangen skyldes en kombinasjon av blant annet gode tall i fjor og lavere priser.

– Vi møter gode tall fra i fjor og vi har noe lavere andeler hittil i år, mye på grunn av av forskyvning av påsken og generelt lavere priser på varene vi selger mye av, sier Bentestuen til Nettavisen.

Artikkeltags