Gå til sidens hovedinnhold

Nå får du én krone hver gang du gjør dette

Artikkelen er over 2 år gammel

I stedet for å betale en krone for en bærepose, vil Coop gi deg en krone hver gang du handler med handlenett.

– Vi har fått veldig bra respons, så nå gjør vi gjenbruksbonusen permanent, sier miljøsjef i Coop, Knut Lutnæs, til Nettavisen.

Coop delte i en forrige måned ut et kupong med et nytt, gratis handlenett til alle Coop-medlemmer. Samtidig innførte matkonsernet en midlertidig gjenbruksbonus på en krone hver gang du brukte nettet. Målet var å sørge for at handlenettet ikke blir liggende hjemme, men ble brukt i stedet for plastposer.

LES OGSÅ: Mange vil til Hvervenkastet, men Arnfinn Bakke vil ha Coop

Færre plastposer

Ordningen har vært en stor suksess. 450.000 medlemmer har skaffet seg handlenettet og gjenbruksbonusen er til nå blitt registrert 375.000 ganger.

– Målet med gjenbruksbonusen er å gi et alternativ til plastposen. Det skjer og det er morsomt. Vi har truffet bra med dette, sier Lutnæs.

Han sier at samtidig har antallet solgte plastposer falt kraftig. 

– Så langt i september har vi en syv prosents nedgang i solgte plastposer. Det utgjør en halv million plastposer, sier Lutnæs, som understreker at satsingen ikke akkurat er gratis for Coop.

– Det koster penger, men det er en kostnad vi er villig til å ta, hvis vi skal hjelpe kundene med å redusere plastforbruket. Vi har forpliktet oss til å redusere 20 prosent reduksjon i bruk av plastposer, og vi er godt på vei dit nå, sier Lutnæs.

LES OGSÅ: Naboene protesterer imot ny bar i Citygården

Alle de tre store dagligvarekjedene i Norge kom med nyvinninger knyttet til posene de tilbyr kundene. Både Kiwi og Coop-kjedene innførte papirposer fra 1. mai, og Kiwi har også planer om å kutte plasten i frukt- og grøntavdelingen med 200 tonn innen 2020.

Rema 1000 lanserte på sin en helt ny bærepose av 80 prosent gjenvunnet plast tidligere i år og la frem plan å kutte 304 tonn plast.

– Vi ser at flere av kjedene lanserer tiltak for å få ned plastforbruket. Dette handler ikke bare om poser, men også å kutte ned emballasje alle steder hvor det er nødvendig, uttalte Silje Ask Lundberg, leder i Naturvernforbundet, tidligere i år til Nettavisen.

Les også

Meny sliter i kampen om kundene – vurderer radikal endring

 

Kommentarer til denne saken