Norwegian: Kjos overrasker med overskudd – nå går han av som sjef

GIR SEG: Norwegian sjefen Bjørn Kjos går av.

GIR SEG: Norwegian sjefen Bjørn Kjos går av. Foto:

Norwegian overrasker med overskudd før skatt i andre kvartal, mens analytikerne ventet underskudd. Men problemene med 737 MAX-flyene vil koste selskapet 700 millioner i år. Samtidig som selskapet presenterte tallene torsdag morgen kom meldingen om at Bjørn Kjos går av som Norwegian-sjef.

DEL

Det børsnoterte flyselskapet la torsdag morgen fram tallene for andre kvartal. Og de viser at de totale inntektene i kvartalet var på nesten 12,2 milliarder kroner, mens driftsresultatet før renter (EBIT) var på 622 millioner. Før skatt satt Bjørn Kjos & Co igjen med et overskudd på drøyt 111 millioner kroner, skriver Nettavisen.

Samtidig som selskapet presenterte tallene torsdag morgen kom meldingen om at Bjørn Kjos går av som Norwegian-sjef.

Hvis vi ser på analytikernes forventninger, tilsa et gjennomsnitt av disse at Norwegian i andre kvartal skulle ha totale inntekter på til sammen 12 milliarder kroner. Analytikerne spådde at resultatet før renter og skatt (EBIT) ville bli 555 millioner kroner, men et underskudd i kvartalet før skatt på 56 millioner.

Leverer på strategien

Så langt i år har imidlertid Norwegian tapt mye penger, etter seks måneder er underskudd før skatt på nesten 1,9 milliarder, takket være et elendig første kvartal. Og problemene med 737 MAX-flyene (se også nedenfor), har påvirket både etterspørselen, kostnadene og avganger negativt.

Norwegian opplyser i kvartalsrapporten at disse problemene antas å koste dem om lag 700 millioner kroner i år. Men Bjørn Kjos er fornøyd med utviklingen.

– Norwegians resultater i andre kvartal viser at vi leverer på vår strategi om å gå fra vekst til lønnsomhet. Til tross for driftsmessige forhold utenfor vår kontroll, som å sette flåten av 737 MAX på bakken, leverer vi de nest høyeste driftsinntektene i andre kvartal i Norwegians historie, sier Bjørn Kjos i kvartalsrapporten.

– Jeg er også gled for at billettbestillinger har toppet seg denne sommeren, og den overordnede etterspørselen for de kommende månedene ser lovende ut, fortsetter han.

Bjørn Kjos

* Norsk næringslivsleder, advokat, forfatter og pilot.

* Født 18. juli 1946 på Sokna i Ringerike kommune. Han er gift og har tre barn.

* Var jagerflyger i 334-skvadronen i Bodø i seks år. Fløy Lockheed F-104 Starfighter og Northrop F-5 Freedom Fighter.

* Utdannet jurist fra Universitetet i Oslo. Har 20 års erfaring fra advokatyrket og fikk møterett for Høyesterett i 1993.

* En av grunnleggerne av Norwegian Air Shuttle, i dag best kjent som Norwegian, og selskapets styreleder fra 1993 til 1996.

* Konsernsjef i Norwegian siden oktober 2002. Han var dessuten styreleder under oppstarten av selskapets Boeing 737-drift fra juni til september 2002.

* Trakk seg torsdag 11. juli som konsernsjef. Skal fortsatt ha en sentral rolle i selskapet som rådgiver for styret.

Kilder: Norwegian, Wikipedia, Store Norske Leksikon, NTB

Tapte 2 milliarder

I første kvartal tapte Norwegian hele 2 milliarder kroner før skatt, men det var bedring å spore i driftsinntekter og driftsresultat.

Resultatet før skatt i år i andre kvartal er en god del lavere enn resultatet på 370 millioner kroner i andre kvartal 2018. Norwegian omtaler likevel tallene i andre kvartal som en finansiell snuoperasjon, som kjennetegnes av redusert vekst og bedret lønnsomhet.

I alt 10 millioner passasjerer fløy med Norwegian i andre kvartal. Passasjertrafikken var opp 7 prosent, mens fyllingsgraden – kabinfaktoren – i kvartalet var på 88 prosent. Det er en økning på 1,2 prosentpoeng fra tilsvarende kvartal i fjor.

78,5 prosent av Norwegian-flyene tok av når de skulle i foregående kvartal, mot 76,5 prosent for ett år siden.

Trøblete

Det seneste året har vært trøblete for Bjørn Kjos og Norwegian. Aksjen har det seneste året falt over 66 prosent i verdi. Problemene begynte allerede i januar 2018, da det ble kjent at Norwegian måtte bytte Rolls-Royce-motorer på 21 Dreamliner-fly.

Kjos & Co var heller ikke heldig da de skulle sikre drivstoffprisene, dette endte med et tap i fjerde kvartal i fjor på 2 milliarder.

Da det børsnoterte flyselskapet trengte mer penger fra aksjonærene i vinter, skjedde det til en dumpingkurs.

18 fly på bakken

I mars måtte Norwegian til slutt gi etter for problemene med Boeing 737 Max 8-flyene og sette hele flåten på 18 fly årsaken. Det har resultat i et tap på 500 millioner kroner, og det er uvisst om hva flyprodusenten Boeing vil kompensere.

I juni ble det kjent at Bjørn Kjos gir seg som toppsjef i Norwegian, og at han håpet etterfølgeren vil være klar i løpet av noen måneder.

Artikkeltags