Her er Volvos første elbil

SLIK SER DEN UT: Polestar 2 ble avduket 27. februar.  Foto: Polestar

SLIK SER DEN UT: Polestar 2 ble avduket 27. februar. Foto: Polestar

Med Polestar 2 skal Volvo konkurrere direkte med Tesla Model 3. Elbilen ble avduket onsdag. Her er pris og rekkevidde.

DEL

På tampen av 2017 annonserte Volvo-underbruket Polestar elbilen Polestar 2 – og i et temmelig uvanlig trekk deklarerte de samtidig at elbilen skulle være en direkte konkurrent til Tesla Model 3.

Lansering av Polestar 2

Produksjonen av Polestar 2 starter i februar 2020. Elbilen ble avduket i sin helhet 27. februar 2019, og Polestar har nå publisert flere bilder av elbilen.

Elbilen skal nå vises frem på bilutstillingen i Genève i mars 2019.

LES OGSÅ: Elbil lite hot på bruktmarkedet

Pris på Polestar 2

Polestar har annonsert at startprisen på Polestar 2 blir 39.900 euro. Det tilsvarer om lag 409.000 kroner etter dagens kurs.

Det første året er det imidlertid kun den toppspekkede lanseringsmodellen som blir tilgjengelig, og denne koster en god del mer: 59.900 euro – 614.000 kroner.

Dette er samtidig priser for det tyske markedet. Her i Norge slipper vi foreløpig unna merverdiavgift på elbil, og dermed kan norsk pris på Polestar 2 bli lavere.

Det skal også være mulig å abonnere på bilen og få én regning for hele bilholdet i måneden. Prisen for et slikt abonnement er ikke klart.

Et skjær i sjøen med tanke på nordmenns interesse for elbiler og erfaringsmessig svært lange ventelister, er at Polestar 2 tilsynelatende ikke skal produseres i høye volum, skriver nettsiden Electrek.

Ingenlath bekrefter at innen 2020 skal Polestar ha 60 visningslokaler rundt om i verden. Bilen kjøpes imidlertid via nett.

LES OGSÅ: Fyll på riktig dag og klokkeslett: Kutt drivstoffprisen 20 prosent

DETALJER: Panoramavindu og Polestars signatur-setebelter er på plass i denne toppmodellen av elbilen Polestar 2. Foto: Polestar

DETALJER: Panoramavindu og Polestars signatur-setebelter er på plass i denne toppmodellen av elbilen Polestar 2. Foto: Polestar

Rekkevidde på Polestar 2

Under annonseringen av Polestar bekreftet Thomas Ingenlath en solid rekkevidde på Polestar 2:

Med et batteri på 78 kWh oppgis rekkevidden å være 500 km etter den nye og strengere WLTP-målingen.

Polestar må likevel se seg slått av Tesla Model 3, som har en WLTP-rekkevidde på 530 km.

Polestar har tidligere bekreftet at bilen skal bygges på Volvo og Geelys CMA-plattform, den samme som dagens XC40 baseres på.

Bilen har to elmotorer og firehjulstrekk. Motorene yter en samlet effekt på 300 kW. Det vil si 408 hk. 0–100 km/t skal gå på under 5 sekunder.

Mobilen er nøkkelen

Polestar 2 har ikke en vanlig bilnøkkel, men åpnes og kontrolleres ved hjelp av mobilen via Bluetooth. Bilen er utstyrt med fire ekstra antenner for å sikre at det hele skal fungere problemfritt.

Det er heller ingen startknapp i bilen. Når sjåføren setter seg i setet, er bilen klar til å kjøre av sted.

LES OGSÅ: Varsler avgiftshopp for elbiler

Polestar annonserer at de har startet et samarbeid med Google og Android når det gjelder navigasjon og infotainment-systemet. Det vil si at Google Maps og Google Assistant følger med bilen, og nye apper kan lastes ned via nettbutikken Google Play.

Det betyr at du kan skal kunne snakke med bilen, og for eksempel be bilen om å vise «ladestasjoner i nærheten». Polestar understreker at systemet fungerer selv om du har en iPhone.

Det meste kontrolleres fra en vertikalmontert skjerm, ikke ulikt slik den ser ut i Tesla Model S.

Det meste kontrolleres fra en vertikalmontert skjerm, ikke ulikt slik den ser ut i Tesla Model S.

Artikkeltags