Dette går først i stykker på bilen din

RYKER FORTSATT: Nye biler har blitt bedre, men de går fortsatt i stykker – uansett merke, når de blir gamle nok.

RYKER FORTSATT: Nye biler har blitt bedre, men de går fortsatt i stykker – uansett merke, når de blir gamle nok. Foto:

Av
Artikkelen er over 1 år gammel

– Ryker du på denne «gullrekka» blir det kjempedyrt!

DEL

(Broom): En bil som ikke fungerer er ikke bare skrekkelig irriterende. Det kan ofte bli skrekkelig dyrt også.

For de av oss som har en noe tilårskommen doning som er så gammel at fabrikkgarantien ikke gjelder mer, kan det være smart å sette av en liten pott med penger til nettopp reparasjon og vedlikehold av bilen. Slik at man slipper å leve på pasta og tomatsuppe fra pose de neste ukene eller månedene...

For er det noe som er sikkert, så er det at gamle biler går i stykker. Før eller siden, og uansett merke.

Men om man nå har en eldre bil – hva er det da som først og oftest går i stykker?

Vi utfordret vår egen bilekspert, Benny Christensen, til å sette opp en liste. Han har mangfoldige år bak seg i bilbransjen, både som mekaniker, verksmester og driftssjef med ansvar for både verksteddrift og delelager, for å nevne noe. Han burde derfor være rett mann til oppgaven.

Andre feil nå enn tidligere

– Joda, ting går fortsatt i stykker, bekrefter Benny.

EKSPERT: Benny Christensen er Brooms bilekspert.

EKSPERT: Benny Christensen er Brooms bilekspert.

– Men når det er sagt, må jeg også legge til at bilene blir bedre og bedre med færre og færre feil. Det er ikke noe jeg bare tror eller mener, det underbygges av utallige kvalitetsundersøkelser.

– Det er også andre feil som oppstår i dag enn når jeg jobbet som mekaniker på 80- og 90-tallet. En av de vanligste jobbene da var å skifte eksosanlegg. Det gjøres knapt mer. Det samme med drivaksel-mansjetter. Begge disse jobbene er mer eller mindre en saga blott nå, mimrer Benny.

– Men akkurat hva som kommer til å gå i stykker og når, er det vanskelig å si noe helt konkret om. Det er allikevel noen trender som er ganske klare. Det er fortsatt en del gjenganger-feil. Selvfølgelig varierer dette mye både fra bilmerke til bilmerke og fra modell til modell, understreker Benny.

– Det som er en vanlig feil på en Audi behøver ikke å være det på en Opel eller Mazda. Så listen under må betraktes som litt generell.

Bremser

– Men det er en feil som jeg tror skiller seg ganske tydelig ut som vanlig på veldig mange biler. Nemlig rustne bremser. Eller bremser som setter seg fast. Det ene leder gjerne til det andre. Skiver, klosser og ganske ofte også caliptere. Det er kanskje den aller vanligste feilen på dagens biler.

DYRT: Ser bremsene slik ut på alle fire hjulene, så venter det en betydelig ekstrakostnad.

DYRT: Ser bremsene slik ut på alle fire hjulene, så venter det en betydelig ekstrakostnad.

Perkeringssensorer

Dagens biler har heller ikke så rent lite elektronikk, det meste er ganske stabilt og fungerer som det skal. Men parkeringssensorer er fortsatt en kilde til irriterende feil. Ofte er feilen i selve sensoren. Støtfangertrekket må ofte av for å få skiftet disse, og da går timene fort. Timer er som kjent dyre på norske bilverksteder. Så det som kan virke som en fille-feil, kan fort bli ubehagelig dyrt allikevel.

RYGGEHJELP: Parkeringssensorer er en svakhet på en del bilmodeller.

RYGGEHJELP: Parkeringssensorer er en svakhet på en del bilmodeller.

Skal man kjøpe brukt bil, er det veldig viktig å sjekke alle elektriske funksjoner nøye før kjøp, er Bennys råd.

LES OGSÅ: Dette er årets bil i verden

Turbo

Turbo kom som et skudd utover på 80-tallet og gjorde at man fikk høy effekt ut av motorer med relativt små slagvolumer. I dag får man knapt kjøpt biler uten, med mindre man velger elbil.

Men på grunn av at turboen jobber under ekstreme temperaturer og ekstremt høyde omdreiningstall, ender det ikke så rent sjelden med et havari, før eller siden. Priser på mellom 20.000 og 50.000 kroner er helt vanlig for skifte av disse.

LES OGSÅ: Fem ting du bør vite om lagring av dekk

Forfjærer

Knekte fjærer er en annen gjengangerfeil. Fjærstål er sprøtt og på mange ulike bilmodeller er nettopp knekt forfjær(er) en ganske vanlig feil. De er stort sett ganske greie å skifte og heller ikke skrekkelig dyre, men jeg anbefaler å bytte begge samtidig og gjerne avslutte det hele med en firehjulskontroll, forklarer Benny.

LES OGSÅ: Det kan bli dyrt å ikke sjekke dybden på dekkene

Hjullager

Hjullagrene er også utsatt for ganske stor belastning. Særlig foran. Hører man en litt tiltagende synge/ulelyd når man svinger, men som forsvinner igjen når man kjører rett fram, så er det et ganske sikkert tegn på et defekt hjullager og ett nært forestående bytte.

På de fleste biler ganske enkelt å skifte og en vanlig pris på jobben er 3,000 - 6.000 kroner per side.

LES OGSÅ: Denne feilen har mange biler – uten at eierne vet det

Lenkarmer:

Slaglyder under og forfra når man kjører over ujevnheter som vaskebrett og lignende, er ofte et tegn på at lenkarmene i forstillingen, eller stabilisatorstag-leddene, som noen kaller dem, er slitte og må byttes.

LENKARMER: Lenkarmer med slakke i kule-leddene gir bankelyd fra forstillingen.

LENKARMER: Lenkarmer med slakke i kule-leddene gir bankelyd fra forstillingen.

De sitter ganske greit til og koster heller ikke all verden til vanlige biler, men ofte ruster feste-mutteren(e) fast, og det hele går bare rundt når man prøver å løsne det. Ofte må vinkelsliperen fram for å få demontert dem.

LES OGSÅ: Airbag-skandale har tatt minst 22 liv

Mange blir stresset

Ryker man på hele denne «gullrekka», hvilket ikke er helt uvanlig, så kan det bli kjempedyrt. I tillegg kommer jo vanlige vedlikeholdskostnader til servicer, nye dekk, bytte av registerreim, EU-kontroll, steinsprut i frontruta og batteri, for å nevne bare noe. Dessuten så er det massevis av andre ting som også kan gå i stykker.

– Kan man fikse og skru en del selv, samt tar jobben med å shoppe litt billige deler på nettet, behøver likevel ikke det å ha gammel bil å bli kjempedyrt, mener Benny.

– Avskrivnings-kostnadene / leasingleie på en ny bil er jo også fort mange tusen kroner i måneden, minner han om.

– Mange blir jo også veldig stresset av en bil som ikke er i orden og er derfor villige til å betale mye for å ha en ny bil, med forhåpentligvis få feil og med en betryggende nybilgaranti, avslutter Benny.

Artikkeltags