Søndag formiddag var jobben ferdig.
LES OGSÅ: Full stans for togtrafikken på Bergensbanen i helgen
– Det har vært 32 intense arbeidstimer fra natt til lørdag til søndag formiddag. Vi byttet ut en eldre sporveksel like øst for Tyristrand stasjon. Dette er en typisk jobb som må gjøres når sporvekslene begynner å bli gamle, for at togene skal kjøre sikkert og uten feil og forsinkelser, sier Ingunn Halvorsen, kommunikasjonsrådgiver i Bane Nor.
30 mann i sving
Hun opplyser at både skinner og drivmaskiner ble byttet. Norsk jernbanedrift utførte jobben for Bane Nor.
– Totalt var 30 mann i sving og jobbet kontinuerlig med to skinnegående gravemaskiner og andre maskiner for å komme i mål på knapp tid. Til slutt kjørte de over strekningen med en pakkemaskin, som pakker på plass massene under sporet og sikrer at alt ligger stabilt, forklarer Halvorsen.
Jobben på Tyristrand gikk etter planen, og søndag formiddag var alt klart for at første tog kunne kjøre over den nye sporvekselen.
– Denne har en levetid på minst 35 år. Prisen for en ny sporveksel ligger rundt seks millioner kroner.
Arbeid flere steder
– Banen runder 150 år den 12. oktober, men holder seg fortsatt i form med vedlikehold og fornyelser, sier kommunikasjonsrådgiveren.
Bane Nor har hatt arbeidshelg på hele Bergensbanen denne helga, og har gjort unna en rekke jobber som krever en lengre periode uten vanlig togtrafikk.