Jernbanen fra Hønefoss til Follum blir elektrisk

ELEKTRISK INDUSTRISPOR TIL FOLLUM: Skogbruksnæringen vil spare tid og penger når Bane Nor elektrifiserer industrisporet fra Hønefoss til Follum, skriver Bane Nor i en pressemelding.

ELEKTRISK INDUSTRISPOR TIL FOLLUM: Skogbruksnæringen vil spare tid og penger når Bane Nor elektrifiserer industrisporet fra Hønefoss til Follum, skriver Bane Nor i en pressemelding. Foto:

Naboene langs toglinja kan se fram til mindre støy når byggingen er ferdig, opplyser Bane NOR.

DEL

Skogbruksnæringen vil spare tid og penger når Bane NOR elektrifiserer industrisporet fra Hønefoss til Follum. For naboene langs jernbanen betyr det mindre støy og reduserte utslipp, opplyser Bane NOR i en pressemelding.

Anleggsarbeidet starter mandag.

I dag går tømmertransporten med diesellokomotiv mellom tømmerterminalen på Follum og Hønefoss stasjon. På denne strekningen blir det i år transportert om lag 230.000 kubikkmeter tømmer, som tilsvarer 5.200 fulle lastebiler eller nesten én million trær. Skogbruksnæringen har lenge ivret for å få elektrisk drift.

Ferdig til sommeren

Rundt 100 master med ledning for kjørestrøm skal monteres på den 2,7 kilometer lange strekningen.

– Vi starter med å bore hull til mastefundamentene. Over nyttår skal master og kontaktledning monteres, og til sommeren skal anlegget stå ferdig, forteller prosjektleder Bjørn Ludvig Søgnen i Bane NOR.

Nettpartner er totalentreprenør for prosjektet. To lokale leverandører er sentrale i prosjektet: Mastefundamentene kommer fra Spenncon AS og stålmastene fra Brødrene Berntsen AS, begge på Hønefoss.

Arbeid på dagtid

Det vil bli en del støy og trafikk med store maskiner i anleggsperioden, spesielt i starten når fundamentene skal på plass, advarer Bane NOR i pressemeldingen. Et spesialbygd boretog skal sette ned ferdige fundamenter langs traseen.

– De vil jobbe både hverdag og helg, og vi beklager ulempene for naboene våre. Trøsten er at det meste av arbeidet vil foregå på dagtid, og støyen fra boretoget vil bli forholdsvis kortvarig på hvert sted. Vi håper og tror at naboene vil sette pris på resultatet når prosjektet er ferdig, sier prosjektleder Søgnen.

Miljøvennlig

– Elektrifisering er viktig for en miljøvennlig og kostnadseffektiv tømmerterminal. Nå trenger ikke togselskapene lenger å dra med et eget diesellokomotiv på hele strekningen for å få toget inn og ut fra Hønefoss stasjon til Follum. Det gjør toget mer konkurransedyktig på kortere strekninger og vil bidra til å flytte mer gods fra bil til jernbane. Elektrifisering vil også øke framføringshastigheten til Follum gjennom kortere skiftetid inn og ut av Hønefoss stasjon, sier daglig leder i Viken Logistikk, Thomas Rotherud, i pressemeldingen.

– For Bane NOR er det et mål å legge til rette for at gods kan fraktes på jernbane. Omleggingen fra diesel- til elektriske tog betyr dessuten redusert støy og mindre utslipp, til glede for naboene og miljøet, sier prosjektleder Bjørn Ludvig Søgnen i Bane NOR.

Når anlegget står ferdig vil det fortsatt kjøre noen dieseltog på strekningen, men betydelig færre enn i dag.

Artikkeltags