Salamipølse fra Ringerike kåret til årets matspire

Ask Gård i Åsbygda vant pris fredag. Her er det Kristoffer Evang som viser fram råvare i en tidligere reportasje.

Ask Gård i Åsbygda vant pris fredag. Her er det Kristoffer Evang som viser fram råvare i en tidligere reportasje. Foto:

– Ask gård på Ringerike har gjenskapt den italienske smaken med norske råvarer, sier juryen i Det Norske Måltid om salamipølsa Slegge.

DEL

Juryen valgte ut prisvinneren blant de 39 finalistene i Det Norske Måltid, og prisen ble delt ut under finalegallaen til Det Norske Måltid fredag. Ask gård foredling vant også Matkanalens pris og prisen for årets kjøtt.

– Salamipølsa med det slående navnet «Slegge» fortjener absolutt å bli mer tilgjengelig for flere forbrukere, sier adm.dir. Nina Sundqvist i stiftelsen Matmerk, ifølge Det Norske Måltids nettside.

– Det flagges på Ask i dag!

– Dette kom utrolig overraskende. At lille Ask gård vinner tre priser skal ikke gå an. Vi er utrolig stolte, etter fem år med blodslit, netter og helger har gått med, sier Kristoffer Evang i Ask gård foredling til Ringerikes Blad lørdag.

– Vi har grått, ledd og jobbet mot målet om å klare å lage den beste kvaliteten. Det å nå bli satt pris på av flere og så store aktører er utrolig rørende. Det flagges på Ask i dag, forsikrer han.

- Ypperste fagkunnskap

Vinnerpølsa Slegge beskrives som et 100 prosent håndverksprodukt laget med den ypperste fagkunnskap.

«Denne typen salami har lange tradisjoner i utlandet, men er en nyskapning i en norsk tradisjonskategori der den tilfører en smaksopplevelse med trøkk til norske ganer. Slegge har et ærlig og forklarende utseende – delikat, rent og lekkert. Og ikke minst – et slående navn!», står det på konkurransens nettside.

Rådgivning for 100.000

–I kilometer er det langt fra Nordmarka til Piemonte. Men Ask gård på Ringerike har gjenskapt den italienske smaken med norske råvarer, ramsløk, norsk havsalt, einer og andre urter, krydder og håndverk, sier Sundquist.

Premien er markedsrådgivning fra Stiftelsen Matmerk verdt 100.000 kr. Målet med prisen er å løfte fram lokalmat og bidra til økt tilgjengelighet for forbruker. Juryens tro på produktet i et markedsperspektiv er avgjørende.

I juryen satt Gunnar Møller Syversen fra Coop, Trond-Morten Helgesen fra REMA 1000, Eivind Haalien fra Norgesgruppen og fagsjef i stiftelsen Matmerk Frode Kristensen.

Årets kjøtt – foredlet

Ask gård foredling vant også Matkanalens pris og prisen for årets kjøtt – foredlet, også dette for Slegge.
 

Juryens begrunnelse:

«Dette produktet har en svært tydelig og gjennomarbeidet designprofil som gjør det enkelt for forbrukerne å finne det i butikken. Vinneren er innovativ og et friskt pust når det gjelder kjøttforedling i Norge. Dette er en nykommer som er med på å endre norsk kjøttforedlingsbransje. Produsenten har tatt seg tid til å tørke produktet skikkelig, det lukter fyldig av kjøtt og komplekst av krydder har god tyggemotstand. Fettet gjør at skivene smelter i munnen.»

Artikkeltags