Teknisk problem på luftambulansefly er løst

Babcock Scandinavian AirAmbulance AS overtok tjenesten fra 1. juli 2019.

Babcock Scandinavian AirAmbulance AS overtok tjenesten fra 1. juli 2019. Foto:

Av

Et gjentakende teknisk problem, som har satt ambulansefly på bakken flere ganger siden sommeren, er funnet og løst.

DEL

– Det forventes at dette gir bedre teknisk tilgjengelighet på fly og mindre beredskapsavbrudd i tiden fremover, skriver Luftambulansetjenesten.

Det har kommet flere bekymringsmeldinger knyttet til luftambulanseberedskapen etter at Babcock Scandinavian AirAmbulance AS overtok tjenesten fra Lufttransport AS 1. juli 2019.

LES OGSÅ: Teknisk feil på tre av de nye ambulanseflyene som vedlikeholdes på Eggemoen – Lokal bedrift kan ikke lastes for dette

Tilgjengelighet

Flere ambulansefly har vært ute av drift i kortere eller lengre tid etter byttet av leverandør. Årsakene er tekniske utfordringer, sykdom eller pålagt hviletid. I juli var tilgjengeligheten på bare 69,8, prosent ifølge TV 2.

Fylkeslegen i Finnmark og Troms, Anne Grethe Olsen, holdt mandag til et hastemøte med Helse Nord etter bekymringsmelding fra Finnmark legeforening.

Samtidig har de tillitsvalgte i Norsk Sykepleierforbund sendt et varselbrev om arbeidsmiljøet til Helse Nord, Universitetssykehuset Nord-Norge, fylkeslegen i Troms og Finnmark og Luftambulansetjenesten HF. Varselet handler også om en fryktkultur, flysikkerhet, og mangel på rutiner for rapportering av avvik og kritiske hendelser.

LES OGSÅ: Ambulansefly tilbake i tjeneste

Møte onsdag

Luftambulansetjenesten HF og Babcock Scandinavian AirAmbulance drøftet onsdag bekymringsmeldingene fra tillitsvalgte flysykepleiere ved noen av basene.

– Som oppdragsgiver og operatør tar vi varselet på høyeste alvor. Vi er enig om å involvere de som har sendt bekymringsmeldingen og resten av ambulanseflybasene i det videre arbeidet med dette. Målet er å finne gode og tillitvekkende løsninger for alle som jobber i tjenesten, skriver Luftambulansetjenesten i en uttalelse.

Artikkeltags