Kjos om flyproblemene: – Først og fremst vil jeg be om unnskyldning

FLY PÅ BAKKEN: Norwegian-sjef Bjørn Kjos beklager overfor kundene etter at flere avganger ble innstilt.

FLY PÅ BAKKEN: Norwegian-sjef Bjørn Kjos beklager overfor kundene etter at flere avganger ble innstilt. Foto:

Av

Ti nye Norwegian-avganger i, til og fra Norge innstilles torsdag fordi Boeing 737 MAX 8-flyene er satt på bakken. Norwegian-sjef Bjørn Kjos ber om unnskyldning.

DEL

– Først og fremst vil jeg be om unnskylding til kundene som er rammet av at våre MAX-fly er satt på bakken. Kundene er selvsagt vår hovedprioritet nå. Kollegene våre i Norwegian har jobbet hele natten for å finne en løsning for passasjerene som er påvirket. Takket være det, får vi tatt hånd om passasjerene, sa konsernsjef Kjos i en video på Twitter onsdag, da 19 avganger ble innstilt.

Selskapet meddelte at de aller fleste passasjerene var blitt ivaretatt, og at de jobbet med å finne alternativer til noen hundre resterende passasjerer som skal reise til og fra norske flyplasser.

18 av Norwegians 163 fly er Boeing 737 MAX 8, flytypen som er satt på bakken i etter ulykken i Etiopia søndag.

Norwegian regnet med å kansellere ti norske flyginger torsdag. Berørte passasjerer varsles onsdag.

Direkte beskjed

– Det gjelder ti avganger fra, til og i Norge. Alle passasjerer som blir berørt, vil bli varslet, sier kommunikasjonsrådgiver Tonje Næss i Norwegian onsdag kveld.

Det er ikke nødvendigvis avganger som skulle vært fløyet med 737 MAX 8-fly, som er innstilt. Avlyste avganger kan skyldes sammenslåingene Næss nevner, og det kan tenkes at fly omdisponeres.

Alle Max-8-fly på bakken

Onsdag kveld ble det klar at USAs luftfartsmyndigheter også besluttet å sette fly av ulykkestypen på bakken. Kort tid etter gikk også flyprodusenten Boeing ut og anbefalte at alle Max-8 fly over hele verden settes på bakken.

– Mange har spurt om hvordan dette påvirker vår økonomiske situasjon. Det er ganske klart at vi ikke kommer til å ta kostnadene knyttet til de nye flyene som vi midlertidig må parkere. Vi kommer til å sende regningen til dem som lager flyene, sier Bjørn Kjos i videoen.

E24 skriver at flere mener det kan være lettere sagt enn gjort å få Boeing til å betale. Blant dem er Eivind Roald, som tidligere hadde en direktørstilling i SAS og nå jobber for fondet Altor.

– Hvis det viser seg at det ikke kan påvises at det faktisk er feil på flyene, er det lite trolig at Boeings advokater vil akseptere en regning fra berørte flyselskaper, sier han til næringslivsnettstedet.

Kan bli stående lenge

Boeing-maskinene som har fått flyforbud etter søndagens flystyrt i Etiopia, kan bli stående lenge. Det kan ta måneder, mener den svenske flyeksperten Hans Kjäll.

– Hvor lenge flyene vil holdes på bakken, er vanskelig å vite, sier Kjäll til nyhetsbyrået TT.

Han tror man innen et par dager vil få svar på årsaken til helgens ulykke. Men det kan drøye måneder før en utredning er helt klar og eventuelle feil er utbedret, mener flyeksperten.

– Hva som skjer videre, avhenger av europeiske luftfartsmyndigheter. Men vi håper og venter at våre MAX-er vil være i lufta igjen snart, sier Bjørn Kjos.

Svarte bokser til Europa

De såkalte svarte boksene fra Boeing-flyet som styrtet i Etiopia søndag, skal sendes til Europa for analyse.

– Vi sender dem til Europa, men det er ikke bestemt til hvilket land ennå, sier Asrat Begashaw, talsmann for Ethiopian Airlines.

Boksene, som i virkeligheten er oransje og består av henholdsvis en taleregistrator og en ferdskriver, ble funnet mandag. Boksene kan gi etterforskerne svar på hvorfor flyet styrtet.

Alle de 157 om bord, blant dem norske Karoline Aadland, omkom.

Artikkeltags