Det børsnoterte flyselskapet la torsdag morgen fram tallene for andre kvartal. Og de viser at de totale inntektene i kvartalet var på nesten 12,2 milliarder kroner, mens driftsresultatet før renter (EBIT) var på 622 millioner. Før skatt satt Bjørn Kjos & Co igjen med et overskudd på drøyt 111 millioner kroner, skriver Nettavisen.
Samtidig som selskapet presenterte tallene torsdag morgen kom meldingen om at Bjørn Kjos går av som Norwegian-sjef.
Hvis vi ser på analytikernes forventninger, tilsa et gjennomsnitt av disse at Norwegian i andre kvartal skulle ha totale inntekter på til sammen 12 milliarder kroner. Analytikerne spådde at resultatet før renter og skatt (EBIT) ville bli 555 millioner kroner, men et underskudd i kvartalet før skatt på 56 millioner.
Leverer på strategien
Så langt i år har imidlertid Norwegian tapt mye penger, etter seks måneder er underskudd før skatt på nesten 1,9 milliarder, takket være et elendig første kvartal. Og problemene med 737 MAX-flyene (se også nedenfor), har påvirket både etterspørselen, kostnadene og avganger negativt.
Norwegian opplyser i kvartalsrapporten at disse problemene antas å koste dem om lag 700 millioner kroner i år. Men Bjørn Kjos er fornøyd med utviklingen.
– Norwegians resultater i andre kvartal viser at vi leverer på vår strategi om å gå fra vekst til lønnsomhet. Til tross for driftsmessige forhold utenfor vår kontroll, som å sette flåten av 737 MAX på bakken, leverer vi de nest høyeste driftsinntektene i andre kvartal i Norwegians historie, sier Bjørn Kjos i kvartalsrapporten.
– Jeg er også gled for at billettbestillinger har toppet seg denne sommeren, og den overordnede etterspørselen for de kommende månedene ser lovende ut, fortsetter han.
Tapte 2 milliarder
I første kvartal tapte Norwegian hele 2 milliarder kroner før skatt, men det var bedring å spore i driftsinntekter og driftsresultat.
Resultatet før skatt i år i andre kvartal er en god del lavere enn resultatet på 370 millioner kroner i andre kvartal 2018. Norwegian omtaler likevel tallene i andre kvartal som en finansiell snuoperasjon, som kjennetegnes av redusert vekst og bedret lønnsomhet.
I alt 10 millioner passasjerer fløy med Norwegian i andre kvartal. Passasjertrafikken var opp 7 prosent, mens fyllingsgraden – kabinfaktoren – i kvartalet var på 88 prosent. Det er en økning på 1,2 prosentpoeng fra tilsvarende kvartal i fjor.
78,5 prosent av Norwegian-flyene tok av når de skulle i foregående kvartal, mot 76,5 prosent for ett år siden.
Trøblete
Det seneste året har vært trøblete for Bjørn Kjos og Norwegian. Aksjen har det seneste året falt over 66 prosent i verdi. Problemene begynte allerede i januar 2018, da det ble kjent at Norwegian måtte bytte Rolls-Royce-motorer på 21 Dreamliner-fly.
Kjos & Co var heller ikke heldig da de skulle sikre drivstoffprisene, dette endte med et tap i fjerde kvartal i fjor på 2 milliarder.
Da det børsnoterte flyselskapet trengte mer penger fra aksjonærene i vinter, skjedde det til en dumpingkurs.
18 fly på bakken
I mars måtte Norwegian til slutt gi etter for problemene med Boeing 737 Max 8-flyene og sette hele flåten på 18 fly årsaken. Det har resultat i et tap på 500 millioner kroner, og det er uvisst om hva flyprodusenten Boeing vil kompensere.
I juni ble det kjent at Bjørn Kjos gir seg som toppsjef i Norwegian, og at han håpet etterfølgeren vil være klar i løpet av noen måneder.