Jan Egil Lyng: Slik lykkes du med endringer

Jan Egil Lyng.

Jan Egil Lyng. Foto:

Artikkelen er over 2 år gammel

– En vane kan endres, men det krever at man gjennom en viss tid gjør noe annet enn det man er vant til – helt til det er dannet en ny vane, skriver Jan Egil Lyng i denne spalten.

DEL

Noe å tenke påJeg er ganske sikker på at det er mange flere enn dem som kommer til meg for å få hjelp, som ønsker å gjennomføre endringer i sitt liv. Om du som leser dette er en av dem, vil jeg denne gangen utfordre deg: Øver du?

Et nødvendig utgangspunkt for endring, er at man gjennom refleksjon kommer frem til et bevisst ønske om endring.

Men hvordan vi er, og hvordan vi tenker om oss selv, er et resultat av mange års påvirkning, og det lar seg ikke endre gjennom bare å ønske en endring.

Vår være- og tenkemåte er på mange måter som en vane. En vane kan endres, men det krever at man gjennom en viss tid gjør noe annet enn det man er vant til – helt til det er dannet en ny vane.

Hvor lang tid det tar, er avhengig av mange forhold, men det hevdes at en vane kan endres i løpet av 1 til 3 måneder.

Det betyr at dersom man vil endre noe ved sin tenkemåte eller væremåte, må man bevisst øve på å tenke eller være på en annen måte i 1 til 3 måneder.

Jeg mener at noe av det viktigste i en hektisk hverdag, er å kjenne seg selv og sine prioriteringer.

Ha innsikt i og bli bevisst hva som er viktig, ha tro på at du kan oppnå det du vil og ikke minst: Vilje til å gjennomføre.

Du oppnår med andre ord ikke resultatet du vil ha uten at du virkelig vil det. Viljen til å oppnå det kommer først når du er blitt bevisst hvor viktig resultatet er for deg.

Så, om du ikke allerede har gjort det, start med å reflektere over hva du vil – hva du vil oppnå. Om det er mange ting, er det lurt å for seg én ting av gangen.

Alt vi gjør i bevisst tilstand, gjør vi for å oppnå noe så det er avgjørende viktig at du setter ord på hva du vil og bestemmer deg for at dette skal du klare.

Deretter kan du bestemme deg for hva du må gjøre for å oppnå det du vil.

Om du synes det er vanskelig å konkretisere hva du vil, kan det være en hjelp at du tenker på hva du om 10-15 år vil angre på at du ikke har gjort – om du ikke gjør noen endringer.

Deretter gjenstår kanskje den vanskeligste delen, men du får det til om du er tålmodig, bruker viljen din og øver. Da vil du oppleve å lykkes, og det er en god følelse.

Flere tanker fra Lyng:

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags